Spis treści

  1. Evergreen content – co to takiego?
  2. Jakie treści będą “żywe wiecznie”, a które szybko stracą popularność?
  3. A co z artykułami sezonowymi?
  4. Po co tworzyć evergreen content?
  5. Jak tworzyć evergreen content? Najlepsze praktyki
  6. Evergreen content – podsumowanie

Mówi się, że w Internecie nic nie ginie. Czy aby na pewno? W końcu każdego dnia tworzy się tysiące – jak nie miliony – nowych treści. I nie mówię tutaj tylko o relacjach w mediach społecznościowych, które z automatu znikają po 24 godzinach. Każdego dnia do sieci trafiają przecież m.in. nowe artykuły. Niektóre z nich będą świeże zaledwie kilka dni, czasem nawet tylko godzin. Zyskują więc swoje 5 minut, jednak szybko zostają zapomniane. 

Co powiesz więc na to, aby tworzyć wpisy, które będą zawsze świeże, aktualne i popularne? Stawiając na evergreen content, masz szansę na to, aby Twoje artykuły “pracowały” cały czas. Jak? 

Czym jest ten cały evergreen content, po co go tworzyć i w jaki sposób? Zapraszam na poradnik, w którym dokładnie omówię wszystkie te kwestie.

Evergreen content – co to takiego?

Jeśli jesteś moim stałym czytelnikiem, zapewne wiesz, że nie byłabym sobą, gdybym na samym początku nie przedstawiła chociaż krótkiej definicji omawianego pojęcia. Czym zatem jest evergreen content? Na blogu wordstream.com w artykule What is Evergreen Content? A Guide to Long-Lasting Content That Boosts SEO możemy przeczytać, że evergreen content to:

treść SEO, która jest stale aktualna i pozostaje „świeża” dla czytelników.

Na anglojęzycznej Wikipedii znajduje się z kolei taka definicja:

W kontekście dziennikarstwa oraz radiofonii i telewizji evergreen content to treści, które nie są zależne od czasu.

Można zatem śmiało stwierdzić, że evergreen content to po prostu treść “wiecznie zielona” czy “wiecznie świeża”, a więc taka, która jest cały czas aktualna. Mimo czasu znajdujące się w niej informacje są dla odbiorców wartościowe, wnoszą do ich życia coś istotnego i rozwiązują ich pewne problemy. 

Artykuł evergreen będzie więc wyczerpujący i będzie spełniał potrzeby informacyjne odbiorców niezależnie od tego, kiedy będą go szukać. Jest to niezwykle ważne z punktu widzenia chociażby SEO. Aby wypozycjonować wpis, niekiedy trzeba nawet kilku miesięcy. Nie ma więc po co zajmować się widocznością wpisu, który, zanim osiągnie dobre pozycje, będzie już nieaktualny. 

Zapamiętaj więc, że przy evergreen content chodzi o to, aby artykuł był aktualny niezależnie od tego, czy ktoś będzie czytać go dziś, jutro, pojutrze, za miesiąc, pół roku, rok czy za pięć lat. Wiecznie świeży wpis będzie generował ruch przez cały swój “pobyt” w sieci.

Jakie treści będą “żywe wiecznie”, a które szybko stracą popularność?

Jakie artykuły i wpisy będzie można więc określić mianem evergreen contentu? Zawsze aktualne, popularne i świeże będą wszelkiego rodzaju:

  • poradniki – jak schudnąć, jak ugotować makaron, jak dobrać kolor podkładu do cery, jak zaprojektować dom, jak uczyć się angielskiego w domu, jak umyć kuchenkę, co dawać do jedzenia szczeniakowi itp.,
  • FAQ – odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania klientów – np. jak używać produktu X, co znajduje się w zestawie, jakie są koszty dostawy itp.,
  • przepisy – na jajecznicę, zupę pomidorową, spaghetti carbonara, placek z jabłkami itp.,
  • instrukcje – np. obsługi konkretnych narzędzi, wymiany filtra w butelce do wody kranowej itp.,
  • recenzje produktów – szczególnie jeśli dany model cały czas będzie dostępny w sklepach,
  • porównania – np. dwóch rodzajów sprzętów o podobnym działaniu, kilku modeli samochodów, kosmetyków do danego rodzaju skóry itp.,
  • treści słownikowe – definicje pojęć, przykłady użycia, znaczenie, pisownia itp.,
  • case studies – studia przypadków, a więc wyjaśnienie, co zostało zrobione i jakie efekty dały dane działania.

Wszystkie wyżej wymienione treści są wyszukiwane w sieci podobną ilość razy niezależnie od dnia, miesiąca, roku. Cieszą się popularnością cały czas, ponieważ odpowiadają na potrzeby, które cały czas są takie same.

A co zatem z pewnością nie będzie zaliczać się do evergreen contentu? Przede wszystkim:

  • newsy – np. wygrana Igi Świątek na turnieju X, 5 km korek na Zakopiance w stronę Krakowa itp.,
  • zestawienia trendów – np. najmodniejsze torebki na sezon wiosna-lato 2023, sukienki idealne na Sylwestra 2022, najmodniejsze firany w 2023 roku itp.,
  • reportaże – np. z miejsca wypadku, z podróży, z koncertu itp.,
  • felietony – nawiązujące najczęściej do aktualnych wydarzeń,
  • wszelkie wpisy, które dotyczą nowości, nowinek, aktualności.

Jak zatem widzisz, porad na temat tego, jak schudnąć, internauci szukali, szukają i będą szukać – cały czas, zawsze. To, jakie buty są modne w sezonie wiosna-lato 2023 będą zapewne sprawdzać głównie końcem zimy 2022/2023 oraz właśnie wiosną i latem 2023. Później takie informacje nie będą już im potrzebne. 

Kto w 2024 roku będzie przecież interesować, co było modne rok temu. Jasne, mogą zdarzyć się takie wyjątki – ale nie będzie to stała popularność. Taki wpis będzie mieć swoje 5 minut, gdzie może generować spory ruch, jednak jego sława przeminie szybciej, niż Ci się wydaje. 

A co z artykułami sezonowymi?

Jak schudnąć czy jak ugotować makaron internauci szukają przez cały rok, non stop. Jakie sukienki są modne latem 2023, cieszą się popularnością tylko tuż przed latem 2023 oraz w jego trakcie. Pierwszy przykład jest więc evergreen contentem, drugi już nie. A co z tematyką sezonową, ale pod względem np. danej pory roku czy okazji? Mowa o np. bombkach choinkowych, prezentach na Dzień Dziecka, pomysłach na strój halloweenowy.

Takie treści można uznać za coś pośredniego. Nie będzie to evergreen content, bo jednak latem mało kto będzie szukać inspiracji, jakie bombki wybrać na choinkę. Z drugiej strony artykuł będzie cieszyć się podobną popularnością w danych okresach, np. między październikiem a grudniem każdego roku. 

Nie będzie więc aktualny np. tylko zimą 2023 (jeśli oczywiście nie będzie uwzględniał wyłącznie trendów na święta 2023). Będzie to typowo sezonowy wpis, który popularnością będzie cieszyć się każdego roku, ale tylko w pewnych ramach czasowych.

Pamiętaj zatem, że wpisy sezonowe ani nie są, ani są evergreen contentem. To coś pośrodku. Najczęściej jednak uważa się, że takich wpisów nie należy traktować jako “wiecznie świeże”. 

Po co tworzyć evergreen content?

Po co jednak tworzyć evergreen content? Z jego pomocą zyskujesz przede wszystkim stały ruch na stronie. Ciągle ściągasz nowych odbiorców, których być może zamienisz w swoich klientów. 

Do tego świeże wpisy pomagają Ci budować pozycję eksperta w swojej dziedzinie – szczególnie gdy widoczny jest np. licznik wejść na dany artykuł, stale przybywające komentarze itp. Dajesz odbiorcom to, czego poszukują, co przekłada się na większą lojalność. 

Evergreen content ma też duże znaczenie z punktu widzenia SEO. Wpis pracuje na pewnego rodzaju renomę domeny u robotów wyszukiwarki Google. Jest to świetne wsparcie dla pozycjonowania całego portalu.

Świeże i wiecznie aktualne wpisy możesz także wykorzystywać w innych miejscach w sieci, np. w mediach społecznościowych. Tym samym zyskujesz content, dzięki któremu marka zdobywa popularność poza swoją własną stroną www.

Oczywiście nie oznacza to jednak, że należy stawiać wyłącznie na evergreen content. Odbiorcy lubią przecież czytać o trendach, nowinkach, aktualnościach. Nie możesz zanudzić ich tylko czymś “podstawowym”. Wtedy mogą niestety odejść do konkurencji, a tego raczej nikt by nie chciał. Warto więc przeplatać evergreen content wpisami nawiązującymi do tu i teraz. 

Jak tworzyć evergreen content? Najlepsze praktyki

Wszystko jest już chyba jasne, dlatego przejdźmy do kilku najważniejszych wskazówek na temat  tego, jak stworzyć dobry evergreen content. Oczywiście cały proces będzie wyglądać dość podobnie do tworzenia klasycznego artykułu czy wpisu. Są jednak pewne niuanse, które warto brać pod uwagę. Opowiem o nich teraz dokładnie.

Po pierwsze: dobierz temat i słowa kluczowe, sprawdzając ich popularność w ciągu całego roku

Tworząc evergreen content, należy oczywiście w pierwszej kolejności wybrać temat oraz dopasować do niego słowa kluczowe. W tym przypadku ważne jest jednak to, aby sprawdzić popularność fraz w ciągu całego roku. Na co dzień korzystam akurat głównie z narzędzia Semstorm, więc wykorzystam je jako przykład. Spójrz, jak przedstawia się sezonowość (trendy) frazy “jak schudnąć”:

przykład frazy evergreen content
Popularność sezonowa frazy “jak schudnąć” wg narzędzia Semstorm. Opracowanie własne na podstawie zrzutów ekranu.

Wykres słupkowy, który widzisz na końcu, to dla Ciebie informacja, jak wygląda średnia miesięczna popularność frazy w trakcie roku. Oczywiście wykres nie jest idealnie równy, ponieważ słowo to zyskuje największą ilość zapytań w styczniu (postanowienia noworoczne i te sprawy) oraz w kwietniu i maju (zapewne chęć przygotowania formy na wakacje). Pod koniec roku jest lekki spadek (kto by się martwił odchudzaniem zimą, skoro i tak nic nie widać pod grubymi ubraniami). 

Popularność nie jest więc idealnie równa, jednak nie ma mowy o bardzo wyraźnych spadkach. Można powiedzieć, że fraza ta zachowuje pewien dość wysoki stopień popularności. Spokojnie stworzysz więc evergreen content, decydując się na poradnik dotyczący tego, jak schudnąć. 

A jak to jest przy frazie “jak schudnąć po wakacjach”? Tym razem wykres jej popularności wygląda tak:

popularność miesięczna frazy
Popularność sezonowa frazy “jak schudnąć po wakacjach” wg narzędzia Semstorm. Opracowanie własne na podstawie zrzutów ekranu.

Tutaj jest to już stricte sezonowy temat, który cieszy się popularnością po sezonie wakacyjnym. Liczba zapytań zaczyna rosnąć w lipcu, w sierpniu przeżywa najgorętszy okres, później jeszcze ktoś tam szuka jej we wrześniu. Przez pozostałe miesiące jest więc “martwa” i nie będzie pracować na budowanie stałego ruchu na stronie. 

Nie oznacza to oczywiście, że fraza “jak schudnąć po wakacjach” jest zła. Dobrze napisany artykuł z pewnością będzie dobrze klikalny, jednak tylko w ciągu 1-3 miesięcy w roku. Jeśli zależy Ci na evergreen content, lepiej postawić na bardziej ogólny artykuł “Jak schudnąć?”, który ma szansę generować spory ruch przez cały rok. 

Zawsze sprawdzaj więc, jak liczba wyszukiwań wygląda w ciągu całego roku. Do stworzenia wpisu evergreen wybierz te frazy, które cieszą się popularnością niezależnie od miesiąca. Oczywiście nie zawsze wykres będzie idealnie równy, jednak z pewnością będziesz w stanie szybko ocenić, czy dane słowa kluczowe są odpowiednie. 

W ramach ciekawostki popatrz jeszcze, że nawet to, “jak ugotować ryż” nie jest popularne na dokładnie takim samym poziomie przez cały rok, jednak nie oznacza to, że jest to fraza sezonowa. Spokojnie można zaliczyć ją do evergreen.

temat na artykuł evergreen content
Popularność sezonowa frazy “jak ugotować ryż” wg narzędzia Semstorm. Opracowanie własne na podstawie zrzutów ekranu.

Po drugie: przygotuj treść w pełni odpowiadającą na potrzeby odbiorców

Aby artykuł cały czas generował ruch, musisz oczywiście przygotować go w rzetelny sposób. Google “faworyzuje” bowiem w ostatnim czasie wyłącznie takie treści, które w pełni odpowiadają na potrzeby odbiorców. Tylko takie publikacje są w stanie zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, a co za tym idzie – generować ruch. 

Musisz więc w swoim artykule umieścić możliwie wszystkie informacje na dany temat, a najlepiej dodać jeszcze coś do siebie. Kluczowy będzie więc w pierwszej kolejności szczegółowy research. Sprawdź, co pisze na ten temat konkurencja, jak długie są inne wpisy, co dokładnie jest w nich poruszane. Następnie stwórz swój własny artykuł i pisz go aż do wyczerpania tematu. 

Postaraj się, aby czytelnik nie musiał już szukać uzupełnienia wiedzy w innych miejscach. To w Twoim artykule ma znaleźć wszystko, czego aktualnie potrzebuje. Musisz zatem przygotować się na to, że niekiedy stworzenie takie wartościowego dla odbiorców wpisu może zająć nawet kilka godzin. Jest to jednak klucz do sukcesu, jeśli zależy Ci na efektach w postaci trwałego ruchu na stronie. 

Bierz pod uwagę także, do kogo dokładnie piszesz. Staraj się posługiwać językiem swojej grupy docelowej, wczuj się w sytuację odbiorców, a także dopasuj słownictwo do ich aktualnego stanu wiedzy. Informacje muszą być podane w prosty i przystępny sposób. 

Po trzecie: unikaj nawiązań do aktualnych wydarzeń

We wpisach, które mają być cały czas świeże i aktualne, zdecydowanie warto unikać nawiązywania do aktualnych wydarzeń. Dlaczego? Ponieważ sytuacja w kraju czy na świecie zmienia się dość szybko. Nawet jeśli Twój wpis będzie idealny, ale na samym wstępie będzie znajdować się coś nieaktualnego, odbiorca się “wystraszy”. Stwierdzi, że nie czyta dalej, bo przecież ten wpis ma w takim razie pewnie X miesięcy czy lat, więc może być nieaktualny. 

Wiele artykułów z nawiązaniem do aktualnych wydarzeń powstawało szczególnie w okresie pandemii. Nawet ostatnio trafiłam na jeden z nich. Cały był napisany świetnie, ale na samym wstępie było coś w rodzaju “Gdy każdego dnia w Polsce Covid jest stwierdzany u X osób…”. Ja dałam mu szansę, jednak wiele osób raczej przeszłoby do następnego – nawet jeśli jego treść byłaby gorsza. 

Staraj się więc unikać nawiązywania do aktualnych wydarzeń. 

Po czwarte: zadbaj o optymalizację wpisu

Gdy masz już przygotowany artykuł, czas umieścić go na stronie. Oczywiście pamiętaj w tym przypadku o wszelkich elementach, które zwiększą jego widoczność, a także sprawią, że wpis będzie przyjazny dla odbiorców. 

Używaj w tym celu nagłówków, akapity dziel na mniejsze, pogrubiaj najważniejsze frazy oraz informacje, stosuj listy punktowane i numerowane, dodawaj zdjęcia i grafiki pasujące do tematu wraz z odpowiednim opisem oraz altami.

Po piąte: postaw na pozycjonowanie i linkowanie

Aby artykuł zajmował wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania, pamiętaj, aby nieco mu w tym pomóc – chociażby działaniami link buildingowymi. Postaraj się, aby kierować do niego linki z różnych stron. Dzięki temu będzie mieć szansę na lepsze wyniki, a Ty tym samym zyskasz większy ruch. 

I na koniec: aktualizuj swój tekst

Na koniec pamiętaj, że nawet idealnie przygotowany tekst po jakimś czasie może wymagać aktualizacji. Staraj się więc co jakiś czas przejrzeć artykuł i dodać do niego coś nowego, jeśli widzisz, że jest na to “przestrzeń”. 

Dajmy na to, że masz wpis o aspartamie i jego wpływie na ludzki organizm. Jeśli więc widzisz, że WHO podało nowe oficjalne zalecenia na jego temat, uzupełnij o nie swój wpis. Wtedy będziesz mieć pewność, że wpis jest świeży, aktualny i odpowiada na wszelkie potrzeby Twoich odbiorców. 

Evergreen content – podsumowanie

Mam nadzieję, że teraz już wiesz, czym dokładnie jest evergreen content. Zapamiętaj z tego artykułu przede wszystkim, że są to głównie treści SEO, które są stale aktualne i pozostają „świeże” dla czytelników – nie są więc zależne od czasu. Zalicza się do nich wszelkiego rodzaju poradniki, FAQ, przepisy, instrukcje, recenzje, porównania, treści słownikowe czy case studies. 

Jeśli zależy Ci na tym, aby przygotować tekst, który będzie dla Ciebie cały czas pracować, przynosząc spory ruch, pamiętaj o kilku elementach. Przede wszystkim wybierz temat oraz słowa kluczowe, które cieszą się podobną popularnością niezależnie od miesiąca czy pory roku. Do tego zawsze pisz do wyczerpania tematu i staraj się, aby artykuł był konkretny, rzetelny oraz odpowiadał na wszelkie potrzeby czytelników. 

Unikaj w nim nawiązań do aktualnych wydarzeń czy sytuacji w kraju oraz na świecie. Do tego zadbaj o optymalizację, linkowanie i pozycjonowanie. Nie bój się również aktualizować wpisu przynajmniej raz na jakiś czas. Wtedy zawsze zawarte w nim informacje będą świeże i aktualne. 

Bibliografia

  1. What is Evergreen Content? A Guide to Long-Lasting Content That Boosts SEO, Megan Marrs, wordstream.com.
  2. Czym jest evergreen content i jak go stworzyć?, Redakcja ContentStandard, contentstandard.pl. 
  3. Evergreen content – co to jest?, Adam Kubaszewski, verseo.pl. 
  4. Evergreen content, Renata Baciak, ks.pl. 
  5. Czym jest evergreen content i dlaczego warto go tworzyć?, Joanna Urbańska-Salamon, obtk.pl. 
  6. Co to jest evergreen content i jak go poprawnie tworzyć?, Kasia Cieślik, kompan.pl. 
  7. Evergreen (media), en.Wikipedia.org.
  8. Artykuły internetowe o evergreen content.