Spis treści
- Family friendly – co to znaczy w kontekście contentu?
- Czy w sieci jest miejsce na content dla rodzin?
- Family friendly content – skąd jego rosnąca popularność?
- Dlaczego warto postawić na content przyjazny rodzinie?
- Jak tworzyć family friendly content?
- Family friendly content – podsumowanie
Oglądałeś kiedyś Shreka, prawda? To ekranizacja, która zyskała ogromną popularność przede wszystkim ze względu na swój uniwersalny rodzinny charakter. Zarówno dzieci, jak i rodzice czy dziadkowie znajdą w niej coś dla siebie. Każdy, niezależnie od wieku, oglądając tę bajkę, będzie mógł się nieco pośmiać, rozluźnić i wciągnąć w fabułę. Shrek po prostu bawi i angażuje każdego. A wiesz, dlaczego tak jest? Ponieważ produkowano go z myślą, by był to typowy family friendly content.
Dobra, dobra, ale co to ma do content marketingu czy marketingu internetowego? Już tłumaczę. Family friendly content to po prostu jedna z metod, dzięki której Twój produkt, usługa czy po prostu komunikaty mogą dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Jesteś zainteresowany, jak i dlaczego? Chcesz poznać nieco bliżej family friendly content? Zapraszam do lektury!
Family friendly – co to znaczy w kontekście contentu?
Co kryje się dokładnie pod pojęciem family friendly content? Tłumacząc to określenie bezpośrednio z języka angielskiego, wychodzi oczywiście, że są to:
Rodzinie, a więc zarówno dzieciom, jak i rodzicom, dziadkom itp. To niezwykle ważne, ponieważ wiele osób myśli, że chodzi w tym wszystkim o content skierowany wyłącznie do najmłodszych. Nie jest to jednak trafne stwierdzenie.
Treść ma zainteresować i spodobać się najmłodszym dzieciom w rodzinie, tym nieco starszym, nastolatkom, rodzicom (niezależnie od tego, kiedy się urodzili), dziadkom, pradziadkom. Każdy ma więc znaleźć coś dla siebie i czerpać z tego przyjemność.
Wiem, że nie jest to łatwe zadanie. W końcu wielokrotnie pisałam, że w tworzeniu treści kluczowa bywa np. świadomość, w jakim wieku jest Twoja grupa odbiorców i że trzeba wiedzieć, do kogo dokładnie chcesz trafić ze swoimi komunikatami. Tu poniekąd wiesz – grupą docelową jest rodzina. Musisz więc kierować się pewnymi wartościami ważnymi dla każdego jej członka.
O tym, jak to zrobić, zdradzę oczywiście nieco później.
Czy w sieci jest miejsce na content dla rodzin?
Na samym początku tego artykułu wspomniałam o Shreku, jako jednym z idealnych przykładów family friendly content. Mogłabym wymienić jeszcze kilkanaście bajek, które również wpisywałyby się idealnie w taką ideę. Takich, które śmieszą i bawią dzieci oraz rodziców w innych momentach, są postrzegane nieco inaczej w zależności od wieku, ale mimo to są przyjazne dla całej rodziny.
Zapewne jednak nie prowadzisz wytwórni i nie będziesz tworzyć takich ekranizacji, a “jedynie” działasz w sieci, rozwijając tym samym swój biznes. Czy więc w Twojej strategii może znaleźć się miejsce na content przyjazny rodzinie? To dużo zależy m.in. od branży, w której działasz. Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że takie działania mają sens również w Internecie.
W końcu content to nie tylko artykuły. To także wszelkiego rodzaju reklamy, materiały wideo, grafiki, opisy produktów itp. No okey, ale czy takie materiały nie trafiają przypadkiem tylko do rodziców? Nie.
Dzieci także są obecne w sieci i to już od najmłodszych lat. Uświadamiam to sobie coraz bardziej, gdy mam okazję poruszać się chociażby komunikacją miejską. Jadąc autobusem, widzę, jak 90% obecnych w nim dzieci w różnym wieku spędza czas z oczami wlepionymi w ekran smartphona. Internet jest dla nich codziennością i korzystają z niego coraz młodsze pociechy. Raz nawet, właśnie w autobusie, widziałam, jak siedząca w wózku może 2-letnia dziewczynka oglądała bajki na YouTube i sama je sobie zmieniała.
Tworząc family friendly content w sieci, masz zatem szansę trafić do rodzin zarówno przez rodziców, jak i przez dzieci – może nie te najmłodsze, ale nieco starsze oraz nastolatków z pewnością.
Family friendly content – skąd jego rosnąca popularność?
Family friendly content nie jest wyjątkowo młodym pojęciem. Mówiono o nim już w latach 90. XX wieku, kiedy to powstawało chociażby wiele seriali rodzinnych, które skupiały przed telewizorami różne pokolenia. Później nieco wyparły je treści dedykowane stricte dla dorosłych lub stricte dla dzieci. Od kilku lat jest jednak ponownie widoczny trend na treści przyjazne rodzinie. Dlaczego?
Wiele osób twierdzi, że jest to spowodowane pandemią. Chcąc nie chcąc, rodziny musiały się do siebie w pewien sposób zbliżyć. W końcu spędzaliśmy w domach niemalże 24 godziny na dobę. Trzeba było więc znaleźć coś, co zapewni rozrywkę i rozluźnienie każdemu z domowników.
Wielu rodziców zmieniło też nieco swoje wartości. Widząc, jak ulotne jest życie, spora część z nich po prostu doszła do wniosku, że trzeba spędzać więcej czasu z dziećmi – póki jest na to okazja.
Do rosnącej popularności family friendly content mógł przyczynić się także chociażby Netflix i wszelkie podobne do niego platformy. Podobno treści przyjazne rodzinie sprawiają, że serwisy mają lepsze wyniki i mniejszy odsetek osób rezygnuje z ich płatnej subskrypcji. Stąd też pojawia się coraz większa ilość ekranizacji dla całej rodziny.
Dlaczego warto postawić na content przyjazny rodzinie?
Powodów, dla których warto postawić na family friendly content, jest oczywiście kilka. Niewątpliwie najważniejszy jest fakt, że tworząc takie treści, Twoja grupa docelowa jest niezwykle duża i szeroka. Masz więc szansę trafić do ogromnej ilości osób, zamieniając ich na swoich klientów.
A skoro o sprzedaży mowa, od razu zyskujesz klienta grupowego, a nie indywidualnego. Możesz wygenerować tym samym większy zysk. Dajmy na to, że prowadząc działania content marketingowe, chcesz zachęcić rodziny do tego, aby odwiedziły Twoją cukiernię i spędziły miło czas w jej uroczym ogródku. Każdy z czterech jej członków zamówi dla siebie po jednym ciastku, później każdy domówi jeszcze coś do picia, a na koniec rodzina weźmie jeszcze słodkości na wynos. Tym samym od razu zyskujesz rachunek kilkukrotnie wyższy niż gdyby odwiedziła Cię jedna osoba biorąca coś szybko na wynos.
Family friendly content ma także duże znaczenie pod względem wizerunkowym. Firma będzie postrzegana jako ceniąca wartości rodzinne, rozumiejąca potrzeby takiej grupy odbiorców. Klienci mogą przez to uważać, że tworzą ją ciepłe osoby, mające w sobie dużo uczuć oraz empatii. Przez wiele osób z pewnością zostanie to docenione – nawet tych, które nie mają dzieci.
Takimi działaniami przyczyniasz się także do budowania pewnej społecznej świadomości na temat tego, jak ważne są rodzinne więzy. Oczywiście nie przekłada się to bezpośrednio na Twój zysk, jednak działa bardzo pozytywnie na wspomniany już wcześniej wizerunek.
Jak tworzyć family friendly content?
To, jak dokładnie tworzyć family friendly content zależy oczywiście w głównej mierze od branży, w jakiej działasz, czy produktów lub usług, jakie sprzedajesz. Inaczej będziesz przecież promować np. króliczą kawiarnię, fabrykę cukierków, park rozrywki, basen, gry planszowe czy baseny ogrodowe.
Są jednak pewne ogólne zasady, których zdecydowanie warto się trzymać, stawiając na treści przyjazne rodzinie. Jakie?
W pierwszej kolejności pamiętaj o prostocie przekazu. Komunikaty muszą być zrozumiałe dla każdego, niezależnie od wieku, poziomu wykształcenia, doświadczenia itp. Mają być przystępne w odbiorze zarówno dla dzieci, jak i dla dorosłych. Trzeba więc pisać je bardzo prostym językiem, bez profesjonalnego słownictwa czy ciężkich zwrotów.
Nie skupiaj się także przesadnie na potrzebach najmłodszych. Musisz znaleźć pewnego rodzaju balans i złoty środek. Pamiętaj cały czas, że masz trafić w gusta i dzieci, i dorosłych – i to jednocześnie. Warto więc utworzyć content tak, aby każdy znalazł w nim coś dla siebie. To tak, jak ze Shrekiem – dzieci śmieją się na nim w innych momentach niż dorośli, a mimo to ekranizację ogląda cała rodzina.
Tworząc treści, staraj się bazować na uniwersalnych i bezpiecznych tematach. Kontrowersje nie są w tym przypadku wskazane. Musisz także w pełni zrezygnować z elementów, takich jak – erotyka, przemoc, przekleństwa czy dyskryminacja. Najmłodszym trzeba przecież dawać dobry przykład, a do tego jeszcze utwierdzić rodziców w przekonaniu, że to, co oferujesz, jest przyjazne dla całej rodziny.
Staraj się także odpowiednio wyważyć emocje. Ich nadmiar nie jest wskazany, choć nie oznacza to, że masz z nich całkowicie zrezygnować. Wszystko należy więc robić z ogromnym wyczuciem.
Dobrze jest się także odwoływać do nostalgii – oczywiście głównie w tej części, która ma być dedykowana dla starszego pokolenia. Staraj się przywołać w ich myślach swoje beztroskie dzieciństwo, piękny czas spędzany z rodzicom, wspomniaj o rzeczach, które były popularne dawniej. To zawsze chwyta za serce.
Na koniec zostawiłam to, co najważniejsze – content dla rodzin ma być prawdziwy i życiowy. Bazuj więc w nim poniekąd na swoim doświadczeniu. Przypomnij sobie, czego oczekiwałeś jako dziecko, czego Ci brakowało, o czym marzyłeś. Sięgnij do swoich wspomnień i pomyśl, jakie doświadczenia mogą stać się dla Ciebie inspiracją.
Jeśli natomiast jesteś rodzicem czy dziadkiem pomyśl także o tym, czego chcesz teraz. Na czym zależy Ci najbardziej i co możesz zrobić, aby zbliżyć się do członków swojej rodziny. Wtedy tworzenie treści stanie się o wiele łatwiejsze!
Family friendly content – podsumowanie
Czym jest zatem family friendly content? To wszelkie treści przyjazne rodzinie – a więc zarówno dzieciom, jak i rodzicom czy dziadkom. Każdy, niezależnie od wieku, ma w nich znaleźć coś dla siebie. Stawiają na tego typu content, masz szansę dotrzeć do niezwykle szerokiego grona odbiorców oraz większe zyski – docierasz bowiem do klienta grupowego, a nie indywidualnego. Do tego dbasz w ten sposób o pozytywny wizerunek marki i kształtujesz w społeczeństwie pewne postawy.
Tworząc family friendly content musisz pamiętać, aby postawić na prostotę przekazu, wybierać bezpieczne tematy, bazować na swoich doświadczeniach oraz szukać złotego środka między potrzebami osób w różnym wieku. Unikaj przy tym erotyki, przekleństw, przemocy oraz dyskryminacji i staraj się nie przesadzać z dopasowaniem treści wyłącznie pod same dzieci. Dorośli także muszą znaleźć coś dla siebie!
Bibliografia
- Family friendly content – treść dla rodziny, copywriting-seo.com.
- Family friendly content – co to znaczy?, Katarzyna Kebernik, contentwriter.pl.
- Family friendly content – czym jest i jak może wesprzeć rozwój Twojego biznesu?, Joanna Urbańska-Salamon, obtk.pl.
- Family Friendly Content – znaczenie i przykłady, Jola, ilovecontent.pl.
- Artykuły internetowe o family friendly content.