Spis treści
- Infografika – co to jest?
- Dlaczego zdecydowanie potrzebne są Ci infografiki?
- Kiedy infografika może okazać się niezbędna?
- Rodzaje infografik, czyli co dokładnie masz do dyspozycji?
- Infografika – jak zrobić ją idealnie?
- Infografiki – podsumowanie
Treści pisane mają ogromne znaczenie w content marketingu. Musisz jednak pamiętać, że niekiedy warto wspomóc się czymś jeszcze. Mowa tutaj oczywiście o przekazie wizualnym, a konkretniej infografikach. Te mogą stać się świetnym uzupełnieniem zarówno wpisu blogowego, jak i opisu produktu czy nawet posta lub newslettera. To niezwykle przyjazna dla odbiorców forma, którą zdecydowanie warto wykorzystać w swoich działaniach.
Czym dokładnie jest jednak infografika, jak ją zrobić, co powinno się na niej znaleźć i jakie są jej rodzaje? Na te wszystkie pytania odpowiem w artykule, w którym wezmę pod lupę właśnie infografiki! Sprawdź i postaw na ciekawe wizualne uzupełnienie contentu!
Infografika – co to jest?
Dziś pod lupę ląduje infografika. Co to jednak jest? Już tłumaczę, a w sumie przytaczam jej definicję zaczerpniętą z Wikipedii. Przy okazji moje drobne wtrącenie – hasła z Wikipedii nie są takie złe. Większość jest opracowana naprawdę dobrze, a do tego i tak zawsze możesz sprawdzić źródło tych informacji. Nie ma się więc czego bać – zdecydowanie warto korzystać z tej internetowej encyklopedii. Co mówi o infografikach?
Można więc śmiało powiedzieć, że jest to przedstawiona w przystępny sposób zobrazowana wiedza. Dzięki niej użytkownik nie musi zapoznawać się z obszernym artykułem, wpisem czy opisem, aby dowiedzieć się tego, co dokładnie potrzebuje. Na infografikach można umieścić wszelkie informacje, które uważasz za kluczowe, aby lepiej przedstawić odbiorcy dany problem, proces, zagadnienie itp. Z ich pomocą jesteś w stanie trafnie przekazać nawet te dość skomplikowane kwestie.
Na blogu designer.pl w artykule Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik? znalazłam także niezwykle istotne dwa zdania o infografikach, które zdecydowanie warto zapamiętać, a brzmią one tak:
Na podstawie tych dwóch definicji, a właściwie definicji i dopowiedzenia, można stworzyć dość dokładne i wiernie przedstawiające istotę infografiki stwierdzenie, że:
Dlaczego zdecydowanie potrzebne są Ci infografiki?
Jak widzisz, zdecydowanie warto zaprzyjaźnić się z infografikami. Dzięki nim możesz podać odbiorcy jak na tacy wszelkie najważniejsze informacje oraz skupić jego uwagę. Pamiętaj jednak, że to jeszcze nie koniec. Dlaczego jeszcze warto stawiać na taką formę przekazu graficznego?
Przede wszystkim dlatego, że większość z nas ma pamięć wzrokową. Nasze mózgi po prostu lubią informacje podane w ten sposób. Dzięki temu o wiele łatwiej jest je zapamiętać, a także zobrazować sobie jakiś problem, czy zagadnienie. Liczne badania pokazują, że umysł lepiej przetwarza dane, jeśli są one w odpowiedni sposób przedstawione graficznie.
Skoro umysł lepiej przyswaja informacje zobrazowane, automatycznie te na dłużej zapadają również w pamięć. Z tego przecież powodu w wielu szkolnych podręcznikach znajdują się właśnie takie przedstawienia graficzne. Pozwala to uczniom na dłużej zapamiętać te najistotniejsze informacje.
Infografika to także świetne narzędzie do dystrybucji treści. Możesz przygotować ją np. na potrzeby swojego nowego artykułu, a następnie wykorzystać także na Facebooku, wrzucić ją na Pinteresta, przerobić na galerię zdjęć na Instagramie czy nawet umieścić ją w newsletterze. Pozwoli to szerzyć Twój content, a także budować ruch na stronie. Osoby zainteresowane rozwinięciem tematu z pewnością przejdą do źródła, by dowiedzieć się więcej.
Na koniec warto jeszcze podkreślić, że infografiki są lekkie w odbiorze. Nie trzeba się na nich wyjątkowo skupiać, najczęściej po prostu wystarczy zerknąć. A jak zapewne wiesz, użytkownicy Internetu nie mają czasu na czytanie. Są przyzwyczajeni do scrollowania i nawet większości specjalistycznych artykułów, na temat którego aktualnie poszukują, nie będzie przeczytana przez nich od A do Z. Warto więc postawić na ukłon w ich stronę, dając im graficzne przedstawienie najistotniejszych informacji.
Kiedy infografika może okazać się niezbędna?
Można więc śmiało stwierdzić, że infografika może okazać się niezbędna w prawie każdej sytuacji. Jest to świetny sposób na uzupełnienie swojego contentu i danie odbiorcom dokładnie tego, czego chcą. Są jednak takie sytuacje, kiedy to wręcz musisz postawić na taką formę przekazu wizualnego. Jakie?
Przede wszystkim wykonaj infografikę, gdy musisz wytłumaczyć coś skomplikowanego. Czasem o wiele łatwiej jest to wszystko przedstawić, bazując na niewielkiej ilości tekstu oraz elementach graficznych.
Infografika to także świetny sposób, aby przedstawić wyniki badań czy analiz, a także sporą ilość liczb. Wystarczy wtedy kilka wykresów, danych i gotowe! Od razu lepiej to przyswoić, niż czytając raport mający kilkadziesiąt stron.
Taka forma graficzna sprawdza się także jako podsumowanie. Dajmy na to, że piszesz obszerny tekst i chcesz, aby odbiorca zapamiętał z niego 5 najważniejszych informacji. Co zrobisz? Oczywiście zbierzesz to na infografice.
Wszelkiego rodzaju grafiki są także świetnym sposobem, aby po prostu zainteresować swojego odbiorcę. Może wprowadzasz nową usługę albo produkt? Pokaż to na infografice. A może chcesz pokazać najważniejsze zalety danego rozwiązania? Wrzuć wszystko na grafikę, zadbaj o odpowiednie ilustracje oraz opisy i pokaż swoim klientom produkt we właśnie taki sposób.
Rodzaje infografik, czyli co dokładnie masz do dyspozycji?
Zanim zaczniesz tworzyć infografiki, warto także dowiedzieć się, jakie są ich rodzaje. Te niestety nie są w jakiś sposób usystematyzowane. Można więc poniekąd podpiąć pod takie graficzne przedstawienie informacji wiele różnych kreacji. Są jednak pewne “uniwersalne i klasyczne” rodzaje infografiki, które zdecydowanie warto znać – i oczywiście wykorzystywać w swoich działaniach content marketingowych. O jakich typach mowa?
Pierwszy rodzaj to infografika porównawcza. Jak się zapewne domyślasz, służy głównie podkreśleniu pewnych różnic. Najczęściej zestawia się w ten sposób dwa elementy, aby lepiej pokazać wady oraz zalety tych rozwiązań. Taka forma świetnie sprawdza się przy porównaniach różnych modeli sprzętów.
Ostatnio nawet właśnie taka infografika pomogła mi podjąć decyzję, który wariant depilatora IPL wybrać dla siebie. Bez dogłębnych analiz mogłam dowiedzieć się, czy tańszy model będzie dla mnie odpowiedni, czy też lepiej dołożyć nieco do tego droższego.
Jako przykład wrzucam Ci natomiast przykładową infografikę porównawczą, a właściwie szablon do niej, który znalazłam w Canvie:
Kolejny rodzaj to infografika liczbowa. W tym przypadku możesz w ciekawy wizualny sposób przedstawić dużą ilość liczb, której normalny człowiek nie zapamiętałby, czytając obszerny tekst. Możesz jednak to wszystko pokazać graficznie i sprawić, że chociaż część danych zostanie w głowie odbiorcy. Poniżej kolejny przykład z gotowego szablonu z narzędzia Canva.
Infografika fotograficzna to natomiast rodzaj, w którym dominują zdjęcia. Niekiedy nawet nie ma w takim przedstawieniu miejsca na tekst lub znajduje się go bardzo mało. Całość masz wytłumaczyć odbiorcy niemalże samymi obrazami. To świetny sposób, by np. pokazać najważniejsze zalety kurtki w przybliżeniu – jej zamki, kieszenie, szwy itp. czy rodzinne relacje.
Czwarty rodzaj infografik to tzw. oś czasu. Z jej pomocą możesz przedstawić wydarzenia w porządku chronologicznym. To świetny sposób, by pokazać poszczególne etapy jakiegoś procesu czy wydarzenia. Często stosuje się ją po to, aby np. opowiedzieć o dziejach firmy czy przedstawić, jak powstawał dany produkt.
Swoją infografikę możesz przedstawić także jako graf, drzewko czy mapę myśli. Pozwoli to pokazać sieć powiązań czy dokładnie wytłumaczyć dany problem. Może też odnosić się do danego pojęcia i jego wytłumaczenia z pokazaniem jego złożoności.
Infografika krok po kroku to natomiast grafika, w której możesz przedstawić konkretne etapy do wykonania, które przybliżą odbiorcę do sukcesu. To jeden z najpopularniejszych rodzajów, składający się z konkretnych porad opatrzonych krótkim wyjaśnieniem, czy dopowiedzeniem. Wielokrotnie służy także do przedstawienia rodzajów czegoś – np. obuwia letniego.
Na koniec został nam jeszcze do omówienia ilustrowany artykuł. Jest to forma infografiki, będąca czymś w rodzaju złotego środka między dłuższym tekstem a grafiką przedstawiającą dany problem. Możesz w ten sposób ciekawie zaprezentować tak naprawdę całą treść wpisu, który tworzysz.
Oczywiście wymienione przeze mnie rodzaje infografik to zdecydowanie te podstawowe. Pamiętaj, że o ostatecznym kształcie takiego przekazu decydujesz sam. Możesz dopasować wygląd grafiki do swoich potrzeb, a także łączyć przykładowe rozwiązania w jedną całość. Dużo zależy od tego, co dokładnie chcesz przekazać swoim odbiorcom i o czym tworzysz infografikę.
Infografika – jak zrobić ją idealnie?
Wiesz już, jakie są rodzaje infografiki. Jak zrobić jednak idealny przekaz wizualny? Taki, który zainteresuje odbiorców, zaciekawi ich, przyciągnie wzrok, ale też pozwoli zdobyć im cenną wiedzę? Nie jest to oczywiście proste zadanie. Warto więc podejść do tworzenia infografiki krok po kroku i wszystko dokładnie zaplanować. Jak?
Zbierz treści
W pierwszej kolejności musisz oczywiście zebrać treści, które chcesz zawrzeć na swojej infografice. Bez nich tak naprawdę ani rusz. To one są zdecydowanie najważniejsze. Jeśli więc tworzysz przekaz wizualny np. na podstawie swojego artykułu, zadanie jest dość proste. Zbierz te dane, które chcesz, aby odbiorca zapamiętał. Nie musisz oczywiście bazować na całym wpisie, ale np. na jego części wyjaśniającej dane zagadnienie, problem czy proces.
Na początek tych treści może być sporo. W dalszej części i tak będziesz musiał je lekko okroić. W końcu infografika musi być przejrzysta, więc nie powinno być na niej zbyt dużo treści. Mimo to powinna być rzeczowa oraz konkretna. Zastanów się więc w tym etapie, jakie informacje będą kluczowe z punktu widzenia odbiorcy i zbierz je w jedno miejsce.
Zastanów się, co chcesz osiągnąć
Teraz nadszedł czas, by zastanowić się, co konkretnie chcesz osiągnąć, tworząc daną infografikę. Jaki jest więc jej główny cel? Ma sprzedać produkt, sprawić, że ktoś polubi Twoją markę w mediach społecznościowych? A może z jej pomocą chcesz, aby odbiorca po prostu uzmysłowił sobie istotę danego problemu lub zagadnienia? A może jeszcze do tego chcesz go rozbawić, przestraszyć, skłonić do myślenia?
Zastanów się więc dokładnie, co taka infografika ma dla Ciebie zrobić. Pomyśl, o czym dokładnie chcesz opowiedzieć, jaki będzie główny jej wątek, jakie wnioski ma wyciągnąć na jej podstawie odbiorca.
Zanotuj także, co jest w tej grafice najważniejsze, czyli co użytkownik ma dokładnie z niej zapamiętać. Będą to kluczowe informacje, dla których tak naprawdę tworzysz cały taki graficzny przekaz.
Pogrupuj treści
Teraz dopiero, gdy wiesz, co dokładnie chcesz osiągnąć, możesz zacząć analizować zebrane wcześniej treści. Wyciągnij z nich to, co najważniejsze z punktu widzenia odbiorcy oraz obranego przez Ciebie celu. Pogrupuj treści w konkretne grupy odnoszące się do danego problemu.
Jeśli to konieczne, wyodrębnij nawet kilka sekcji, na które podzielisz później swoją infografikę. Pamiętaj, że tekstu nie powinno być zbyt wiele. Z drugiej jednak strony słowa muszą coś wnosić do życia odbiorcy, coś mu tłumaczyć oraz uzmysłowić.
Pogrupuj zatem swoje treści w logiczne sekcje czy kategorie i wyciągnij z nich to, co najważniejsze.
Zaplanuj nagłówki
Pora na zaplanowanie nagłówków. Ich głównym zadaniem jest szybko i krótko przekazać te najważniejsze informacje. Mają nawiązywać do tematu, zapowiadać jego rozwinięcie, być taką syntezą tego, co znajduje się pod nimi. Wyznaczają także poniekąd odbiorcy ścieżkę, wzdłuż której ma się poruszać, aby dojść np. do rozwiązania swojego problemu.
Oczywiście głównym zadaniem nagłówków jest przyciągnięcie uwagi, zainteresowanie tematem, zwabienie odbiorcy. Im więcej treści chcesz przekazać, tym więcej oczywiście ich potrzebujesz.
Co ciekawe, opracowanie nagłówków jest też kluczowe podczas tworzenia całej oprawy graficznej. Na ich podstawie możesz wpaść na pomysł, jak ostatecznie ma wyglądać cała Twoja infografika.
Opracuj idealne proporcje tekstu
Są treści, są nagłówki, czas zapanować nad proporcjami całego tekstu, który znajduje się na infografice. Na blog.hubspot.com znalazłam wpis The Science Behind the Most Popular Infographics of 2016, który bazował na dokładnych badaniach przeprowadzonych na odbiorcach. Okazało się, że największą popularnością cieszyły się wśród nich infografiki, na których znajdowało się do 230 słów. Dlaczego?
Ponieważ przyjęło się, że takie treści się ogląda, a nie czyta. Im mniej tekstu, tym tak naprawdę lepiej. Kluczowe jest więc to, aby był niezwykle treściwy i w kilku wyrazach przekazywał to, na czym dokładnie Ci zależy.
Postaraj się więc podzielić swoje nagłówki oraz tekst tak, aby tych słów było mniej więcej 230. Oczywiście nie musisz się trzymać tego idealnie – nikt nie będzie przecież ich liczył. Warto jednak mniej więcej ocenić już na tym etapie, czy przypadkiem nie chcesz przekazać na raz zbyt dużą ilość informacji.
Stwórz barwne porównania
Infografiki mają działać na wyobraźnię – o tym trzeba pamiętać. Tworząc je i przygotowując do nich dane, warto więc postawić na porównania. Te sprawią, że dane zjawisko, problem, czy zagadnienie będą dla odbiorcy bardziej zrozumiałe. Oczywiście najlepiej działa to wtedy, gdy pokazujesz liczby.
Jeśli dasz informację, że Twoją stronę odwiedza tyle i tyle osób, dla większości nie będzie to za wiele znaczyć. O wiele lepiej od razu zaznaczyć, że to dokładnie tyle, ile np. ma mieszkańców całe województwo małopolskie. Podkreślisz w ten sposób wielkość i wartość wspomnianej przez Ciebie liczby oraz sprawisz, że odbiorca będzie mieć jakiś punkt odniesienia.
Zbierz wnioski
Podobnie, jak porównania, działają także ciekawe wnioski. Takie, którymi przekonasz odbiorcę, że np. warto zainteresować się danym problemem. Dajmy na to, że masz do przygotowania infografikę na temat higieny snu i tego, jak polepszyć jego jakość. Jak na wstępie przekonać użytkownika, że nocna regeneracja ma ogromne znaczenie? A chociażby tak:
Osiem godzin w obliczu ⅓ całego życia wypada blado, prawda?
Zadbaj o spójność języka
Jeśli chodzi o pracę nad treściami, został jeszcze jeden bardzo ważny wątek – spójność języka. Patrząc na swój cel, ale też wiedzę, którą chcesz przekazać, określ styl komunikacji i wiernie się go trzymaj. Jeśli chcesz być formalny, cała infografika musi być utrzymana w takim tonie. Gdy chcesz być zabawny, musisz być zabawny od początku do końca. Pilnuj także odmian i tego, do kogo się zwracasz. Nie mieszaj “ty” z “my”, “wy” czy formami bezosobowymi.
Miej na uwadze również to, że styl komunikacji będzie poniekąd definiował wygląd całej infografiki. Inaczej podejdziesz do znajdujących się na niej elementów, jeśli stawiasz na zabawny ton, a inaczej, gdy idziesz w stronę formalną.
Opracuj infografikę wizualnie w odpowiednim programie graficznym
Po takim przygotowaniu możesz dopiero zacząć opracowywać swoją infografikę graficznie. Jeśli jesteś osobą początkującą, zdecydowanie polecam Ci do tego program Canva. Tam znajdziesz już gotowe szablony, które musisz tylko wypełnić swoim tekstem oraz zdjęciami, grafikami czy ilustracjami.
Możesz też dopasować odpowiedni font czy kolorystykę nawiązującą do identyfikacji wizualnej marki. Ba, możesz nawet nanieść na grafikę firmowe logo. Do tego jesteś w stanie sam od podstaw stworzyć swój autorski projekt, jeśli czujesz się na siłach, masz jakiś oryginalny pomysł lub po prostu wiesz, jak tworzyć takie przekazy wizualne.
Czasem ciekawe szablony do infografik możesz znaleźć także na Elements Envato. Musisz jednak wtedy pobrać plik i edytować go już w odpowiednim programie graficznym, np. Adobe Illustrator. Canva ma więc tę przewagę, że działasz w niej online.
Online działają też narzędzia, takie jak Piktochart, Easel.ly, Snappa czy Infogram.com. Ważne, żebyś przetestował kilka rozwiązań i znalazł to najlepsze dla siebie. Możesz też oczywiście działać np. w programach od Adobe, jeśli chcesz tworzyć infografiki od zera. Będzie to jednak z pewnością o wiele dłuższy proces, szczególnie gdy nie masz zbyt dużego doświadczenia.
Tworząc infografikę w programie, pamiętaj przede wszystkim, aby ta była czytelna. Nie używaj zbyt małego fontu, postaw na łatwą w odbiorze czcionkę, najlepiej bezszeryfową. Zadbaj o to, aby tekst kontrastował z tłem, a także by nic go nie zasłaniało.
Staraj się wyznaczyć odbiorcy ścieżkę, w jakiej kolejności ma całość czytać lub przeglądać – jeśli ma to znaczenie. Używając obrazów, grafik czy ikon, staraj się, aby te podkreślały lub dodatkowo tłumaczyły znajdujące się obok nich treści. Te muszą korespondować z całością. Pamiętaj też o spójnej kolorystyce – nawiązującej do Twojej marki czy strony internetowej.
Jak zatem widzisz, tworzenie infografik jest dość długim procesem, jednak zdecydowanie warto. W końcu w ten sposób możesz zaciekawić odbiorców, a do tego przekazać im ogrom ciekawej wiedzy w przystępnej formie.
Infografiki – podsumowanie
Z tego artykułu zapamiętaj więc, że infografika to sposób na graficzne i przykuwające uwagę przedstawienie cennej wiedzy, dzięki któremu odbiorca szybko zapozna się z zawartością oraz wyłapie z natłoku treści te najważniejsze informacje. Taka forma daje ogromne możliwości, ponieważ ludzki mózg lepiej przyswaja dane przedstawione w obrazowy sposób, a do tego większość z nas ma pamięć wzrokową.
Infografikami możesz uzupełnić tak naprawdę każdy swój przekaz – zaczynając od artykułu, a kończąc na opisie produktu. Taka forma graficzna przydaje się przede wszystkim wtedy, gdy chcesz podkreślić różnice między danymi elementami, lepiej zobrazować wielkość liczb, wynik badań czy analiz. Świetnie sprawdza się także jako uzupełnienie wytłumaczenia skomplikowanego procesu.
Infografiki przyjmują wiele form, a do tych zdecydowanie najpopularniejszych należą grafiki porównawcze, liczbowe, fotograficzne, w formie mapy myśli, drzewka lub grafu, z instrukcją krok po kroku, osią czasu czy będące poniekąd same w sobie skondensowanym artykułem blogowym.
Tworząc infografiki, pamiętaj, aby najpierw zebrać kluczowe treści, zastanowić się nad celem, który chcesz osiągnąć, a następnie zająć się pogrupowaniem informacji, opracowaniem nagłówków oraz idealnej ilości słów. Przekazując wiedzę, stawiaj na porównania, które lepiej podkreślą np. wielkość przedstawionych liczb, a także wyciągaj interesujące wnioski. Pilnuj także spójności stylu oraz języka, którego używasz.
Projektowaniem finalnej grafiki zajmij się dopiero na końcu. Wykorzystaj do tego m.in. jeden z kreatorów online lub stwórz swój projekt od zera. Pamiętaj, aby tekst był czytelny, a całość zwracała na siebie uwagę. Musisz bowiem przede wszystkim zainteresować swojego odbiorcę.
Zacznij więc działać i sprawdź, jak takie rozwiązanie sprawdza się w Twoim przypadku!
Bibliografia
- Infografika – jak ją zrobić samodzielnie, Jacek Kłosiński, klosinski.net.
- Infografika, Wikipedia, pl.wikipedia.org.
- Infografika – co to jest i jak ją wykonać samemu, Magdalena Szymkuć, whitepress.pl.
- Co to jest infografika – Definicja, Łukasz Żebracki, ks.pl.
- Co to jest infografika? Jakie są rodzaje infografik?, designer.pl.
- Jak zrobić infografikę? – 6 narzędzi wraz z listą kroków do wykonania, Bartłomiej Kiljan, mobiletry.com.
- The Science Behind the Most Popular Infographics of 2016, Nayomi Chibana, blog.hubspot.com.
- Artykuły internetowe na temat tworzenia infografik.
- Doświadczenia własne.