Spis treści

  1. Czym tak właściwie jest content plan?
  2. Jak przygotować krok po kroku idealny content plan?
  3. Jak powinien wyglądać plik, w którym rozpiszesz swój content plan?
  4. Jakie narzędzia pomogą Ci podczas przygotowywania planu contentu?
  5. Content plan – podsumowanie

W świecie internetu, gdzie treści są królem, tworzenie atrakcyjnego i efektywnego contentu stało się kluczowym elementem sukcesu każdej marki. W natłoku informacji trudno jest jednak znaleźć właściwy sposób na przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie docelowej grupy odbiorców.

Mimo to marzysz, aby Twoje posty w mediach społecznościowych wreszcie zaczęły zbierać lajki i komentarze? Chcesz zwiększyć ruch na swojej stronie internetowej i pozyskać nowych czytelników? A może zależy Ci na zwiększeniu sprzedaży? Niezależnie od Twoich celów, kluczem do sukcesu jest solidny plan działania. Bez niego ani rusz! 

W tym artykule pokażę Ci więc, jak przygotować skuteczny content plan krok po kroku. Podzielę się z Tobą cennymi wskazówkami, które pomogą Ci osiągnąć lepsze rezultaty. Gotowy? Zapnij pasy – ruszamy w drogę do sukcesu!

Czym tak właściwie jest content plan?

Zacznijmy oczywiście od tego, czym tak właściwie jest content plan. Otóż plan treści lub tzw. kalendarz edytorski to strategiczny dokument bądź narzędzie, które pomaga w zarządzaniu i planowaniu publikacji online. Jest to szczególnie istotne w dziedzinie marketingu internetowego, blogowania, mediów społecznościowych i innych obszarach, gdzie content odgrywa kluczową rolę w przyciąganiu uwagi i budowaniu relacji z docelową grupą odbiorców.

Content plan zawiera najczęściej po prostu zaplanowany harmonogram publikacji treści wraz z konkretnymi wytycznymi, datami oraz tematami. Jest to narzędzie, które pomaga organizować i zarządzać procesem tworzenia i udostępniania treści online.

Musisz jednak pamiętać, że nie jest to dokładnie to samo, co strategia marketingowa. Plan contentu ustala się dopiero po opracowaniu strategii. Ma być wsparciem do realizacji określonych w niej celów oraz działań. Taki harmonogram ustala się cyklicznie, np. raz na miesiąc, strategia z kolei powinna być stała – o ile oczywiście podczas realizacji nie okaże się, że trzeba coś w niej zmodyfikować.

Zapamiętaj więc, że:

content plan i strategia marketingowa czy content marketingowa to dwa osobne pojęcia oraz dokumenty.

Jak przygotować krok po kroku idealny content plan?

Jak zatem podejść do przygotowania content planu? Co zdecydowanie warto w nim uwzględnić? Zapraszam na przewodnik krok po kroku. 

Krok 1: przypomnij sobie, kto jest Twoim odbiorcą

Jak mantrę powtarzam zawsze, że nie ma skutecznych treści bez świadomości, do kogo mają trafić. Inaczej pisze się przecież do młodzieży, inaczej do starszych osób. Na czymś innym zależy młodej bizneswoman, a na czymś innym świeżo upieczonej mamie. Musisz więc sięgnąć do opracowanej wcześniej strategii i przypomnieć sobie, do kogo dokładnie ma trafiać Twój content. 

Mając tę wiedzę, będziesz w stanie rozplanować poszczególne działania tak, aby przyniosły najlepszy możliwy efekt. Pamiętaj przy tym, że wszelkie treści muszą odpowiadać preferencjom, potrzebom oraz problemom Twoich odbiorców. 

Krok 2: określ konkretne cele

Przygotowując content plan np. na kolejny miesiąc, musisz także określić, na czym dokładnie zależy Ci w danym okresie. Prowadząc sklep internetowy, rozpisz więc np. listę priorytetowych produktów do promowania, na których trzeba skupić się w pierwszej kolejności. Przeanalizuj też, jakie wcześniejsze działania nie poszły po Twojej myśli, a chcesz je rozwijać i zwiększać ich efektywność. 

Gdy będziesz już wiedzieć, co jest dla Ciebie aktualnie najważniejsze, określ już konkretne mierzalne cele, które będziesz w stanie kontrolować. Może to być chociażby zwiększenie liczby unikalnych użytkowników na stronie o 50% w porównaniu z zeszłym miesiącem, zwiększenie sprzedaży o 25% czy zmniejszenie kosztu reklamy za wyświetlenie witryny z 0,30 zł na 0,20 zł. 

Pamiętaj jednak, że cele te muszą być konkretne i możliwe do zrealizowania. Określenie zbyt wysokich wymagań może sprawić, że zaczniesz myśleć o poddaniu się lub popadniesz we wręcz obsesję. A nie o to w tym wszystkim chodzi. Nie stawiaj też na zbyt wiele rzeczy naraz. Jeden czy dwa konkretne cele w zupełności wystarczą. 

Krok 3: zastanów się, co i gdzie będziesz publikować

Gdy już wiesz, jaki cel chcesz osiągnąć, zastanów się, jakie rodzaje treści przybliżą Cię do sukcesu oraz gdzie będziesz je publikować. 

Przyjmijmy, że chcesz zwiększyć widoczność konkretnej podstrony w wynikach wyszukiwania. Co możesz zatem zrobić? Przede wszystkim przygotować opis kategorii lub rozbudować aktualny oraz postawić na artykuły sponsorowane z linkowaniem do tego miejsca. Kluczowe będzie więc już na tym etapie przygotowanie listy stron, na której mają znaleźć się takie Twoje płatne publikacje.  

Gdy z kolei zależy Ci na zmniejszeniu kosztu reklamowego, powinieneś postawić na testowanie różnych grup docelowych, grafik, treści, podstron, do których linkujesz czy platform, na których mają pojawiać się te reklamy. Konieczne może okazać się również np. przygotowanie nowego ciekawego artykułu blogowego, na który będziesz kierować cały ruch.

Jest więc to etap, gdzie musisz dokładnie przeanalizować, jaki content przygotować i gdzie go umieścić, aby zrealizować określony wcześniej cel. 

Krok 4: zaplanuj tematykę poszczególnych publikacji i linkowanie

Teraz nadszedł już czas na dokładne zaplanowanie tematyki poszczególnych publikacji. Rozpisz więc, czego mają dotyczyć wyznaczone treści. Jeśli stawiasz w danym miesiącu np. na rozbudowę contentu blogowego, zaplanuj każdy temat po kolei, biorąc pod uwagę to, kto będzie jego odbiorcą. Dobierz do niego frazy kluczowe, na które powinien być widoczny, zaplanuj ewentualne linkowanie. 

Przy publikacjach sponsorowanych określ, na jakiej stronie ma się pojawić jaki temat i ponownie – jakie będzie w nich linkowanie. Musisz na tym etapie operować już konkretami. 

Zastanów się też, czego mają dotyczyć posty, mailingi i wszystkie inne działania contentowe. Bazuj przy tym oczywiście na swoich priorytetach oraz celach. 

Krok 5: skonsultuj swój plan z innymi

Gdy masz już taki content plan, a właściwie jego zarys, nadszedł czas na skonsultowanie swoich pomysłów z kimś innym. Jak to bowiem mówią – “co dwie głowy to nie jedna”. Jeśli masz taką możliwość, pokaż komuś to, co przygotowałeś. Wysłuchaj przy tym wszelkich sugestii, pomysłów czy porad. Być może osoba patrząca na taki plan na świeżo, będzie mogła doradzić czy podpowiedzieć Ci coś ciekawego. 

Jeśli dopiero zaczynasz rozwijać swój biznes, nie bój się także pójść na konsultacje biznesowe. W ten sposób możesz od osoby bardziej doświadczonej dowiedzieć się, czy taki content plan ma szanse na powodzenie. Profesjonalista będzie w stanie też dokładnie podpowiedzieć Ci, co jeszcze możesz zrobić, aby przybliżyć markę do sukcesu. A jak wiadomo, lepiej nie uczyć się na własnych błędach, tylko cudzych, prawda?

Krok 6: ustal harmonogram publikacji

Po skonsultowaniu content planu lub chociaż samodzielnym ponownym przeanalizowaniu go możesz spokojnie przejść do ustalenia harmonogramu publikacji. To niezwykle ważne, aby zachować we wszystkich działaniach porządek oraz nie robić wszystkiego “na hura”. Łatwiej będzie Ci w ten sposób zapanować także nad wysoką jakością dostarczanych treści. 

Pamiętaj, że nie da się określić idealnego harmonogramu czy powiedzieć z góry, co ile dni publikować treści na blogu lub w social mediach. Musisz z jednej strony zadbać o pewną regularność, a z drugiej strony pamiętać, by nie przytłoczyć swoich odbiorców. 

Krok 7: przygotuj konkretne wytyczne dla każdego z autorów

W sytuacji, gdy nie działasz nad wszystkim samodzielnie, warto też uzupełnić content plan o uwagi dla poszczególnych osób, które będą pracować nad contentem. Rozpisz chociażby, jak długi powinien być opis kategorii czy artykuł, ile czasu powinno zająć przygotowanie danej treści, co powinno się w niej znaleźć, na jakich zdjęciach czy grafikach Ci zależy itp. 

Przygotuj wytyczne, które pozwolą uniknąć nieporozumień oraz błędów. Wtedy praca pójdzie o wiele szybciej i sprawniej, a publikowane treści będą krok po kroku przybliżać markę do sukcesu. 

Krok 8: opublikuj treści i sprawdzaj efekty

Gdy treści będą już gotowe, zacznij publikować je zgodnie z określonym wcześniej harmonogramem. Możesz robić to na bieżąco lub planować swoje konkretne publikacje z góry na dane dni, o ile jest taka możliwość. To zdecydowanie ułatwia pracę. Przy każdym zrealizowanym zadaniu zaznacz jego wykonanie, aby mieć pełną kontrolę nad całym content planem. 

Po zakończeniu okresu, na który zaplanowany był cały content plan, sprawdź, jakie efekty przyniosły poszczególne działania. W tym celu zerknij chociażby na liczbę wyświetleń strony, pozycje konkretnych słów kluczowych, statystyki postów czy reklam itp. Dużo oczywiście w tym przypadku zależy, co chciałeś osiągnąć. Jeśli coś poszło nie po Twojej myśli, postaraj się wyciągnąć wnioski, by nie popełnić tego samego błędu w przyszłości. 

Jak powinien wyglądać plik, w którym rozpiszesz swój content plan?

Nie da się ukryć, że skuteczny content plan to przede wszystkim ten, w którym wszystko jest rozpisane czarno na białym. W tym celu warto stworzyć sobie dokument w formie tabeli czy pliku Excel, który będziesz na bieżąco uzupełniać. Co powinno się w nim znaleźć? Przede wszystkim miejsce na:

  • datę – kiedy content ma zostać opublikowany,
  • określenie rodzaju publikacji – np. artykuł blogowy, artykuł sponsorowany, post, reklama, opis kategorii itp.,
  • planowany czas przygotowania – ile czasu powinno zająć łącznie przygotowanie i publikacja treści,
  • miejsce publikacji – np. blog, portal xxx, Facebook itp.,
  • tytuł/tematykę publikacji – o czym ma być dana treść lub jaki jest jej tytuł,
  • słowa kluczowe – w przypadku m.in. treści blogowych czy wszelkich opisów na stronę,
  • linkowanie – czyli jakie linki mają pojawić się w treści i w jakiej formie,
  • link do publikacji – aby mieć podgląd, gdzie znajdują się poszczególne publikacje,
  • uwagi i adnotacje – np. dla innych autorów, którzy będą pracować nad przygotowaniem contentu,
  • postęp realizacji – aby kontrolować, czy dane zadanie zostało zlecone, przygotowane czy opublikowane. 

Oczywiście tabele możesz w pełni dopasować do swoich potrzeb. Te wymienione są jednak niebywale pomocne podczas planowania contentu i śledzenia postępów. 

Jakie narzędzia pomogą Ci podczas przygotowywania planu contentu?

Nie da się ukryć, że tworząc content plan, warto wspomóc się licznymi narzędziami. Jakimi? Przede wszystkim niebywale pomocny może okazać się po prostu kalendarz online czy program, w którym będziesz w stanie rozplanować zadania do wykonania na konkretne dni. Łatwiej będzie wtedy zapanować nad porządkiem. Do tego narzędzie z pewnością ułatwi komunikację w większym zespole – każdy będzie dokładnie wiedział, co ma zrobić i kiedy. 

Nieoceniony bywa także najzwyklejszy arkusz kalkulacyjny, o czym już wspominałam. Jest to świetne narzędzie, w którym możesz przygotować content plan i uzupełniać go o wszelkie najważniejsze elementy. 

Przy planowaniu contentu, który ma sprzyjać pozycjonowaniu, kluczowe są oczywiście programy do analizy słów kluczowych. Z ich pomocą będziesz wiedzieć, na jakie frazy są już widoczne konkretne podstrony czy jak zmieniają się pozycje w wynikach wyszukiwania po poszczególnych słowach. 

Do tego będziesz w stanie dowiedzieć się, czego tak naprawdę poszukują Twoi potencjalni nowi użytkownicy. Możesz sprawdzać popularność danych słów kluczowych, trendy, ich sezonowość. Jesteś też w stanie dobrać tak najlepsze frazy do swoich publikacji i tym samym zwiększyć widoczność swojej strony. Do zdecydowanie najpopularniejszych narzędzi tego typu należy Semstorm oraz Ahrefs, a także Senuto. 

Do planowania i wysyłki mailingu dobrze sprawdzają się z kolei MailChimp, MailerLite czy FreshMail. W przypadku postów do mediów społecznościowych najlepiej oczywiście skorzystać z narzędzi udostępnianych przez konkretne platformy. Przy Facebooku i Instagramie będzie to więc Meta Business Suite – służący do całościowego zarządzania profilami. 

Content plan – podsumowanie

Z tego artykułu zapamiętaj więc, że content plan to strategiczny dokument lub narzędzie, które pomaga w zarządzaniu i planowaniu publikacji online. Przygotowując go, warto pamiętać, by:

  • brać pod uwagę swoją grupę docelową,
  • jasno określić cele do zrealizowania,
  • zastanowić się nad rodzajem treści i miejscami do ich publikacji,
  • zaplanować dokładnie tematykę poszczególnych publikacji,
  • skonsultować z kimś swój wstępny plan,
  • ustalić dokładny harmonogram publikacji,
  • przygotować dodatkowe uwagi i sugestie dla poszczególnych autorów treści,
  • kontrolować wyniki publikowanych treści i wyciągać wnioski.

Dokument z całym content planem powinien z kolei zawierać rubryki, takie jak: data, rodzaj publikacji, planowany czas przygotowania, miejsce publikacji, tytuł/tematyka publikacji, słowa kluczowe, linkowanie, link do publikacji, uwagi i adnotacje, postęp realizacji. Wtedy z pewnością będzie Ci o wiele łatwiej zapanować nad realizacją całości. 

Bibliografia

  1. Content marketing po polsku, Barbara Stawarz, Warszawa 2015.
  2. Content Planning: How to Create a Content Plan, Step by Step, Ana Camarena, semrush.com.
  3. Content plan – co to jest i jak go przygotować?, Katarzyna Żołna, semstorm.com.
  4. Content plan ‒ co to jest i jak go przygotować?, Piotr Mikulski, cyrekdigital.com.
  5. Content plan – co powinien zawierać i jak go stworzyć krok po kroku?, Joanna Urbańska-Salamon, obtk.pl.
  6. Content plan – jak go przygotować?, Bartosz Ciesielski, contentwriter.pl.