Spis treści
- Lekkie pióro, czyli dobre operowanie językiem
- Kreatywność, czyli styl atrakcyjny dla odbiorcy
- Rzetelność, czyli pisanie na temat
- Dociekliwość, czyli odpowiedni research
- Terminowość, czyli wywiązywanie się z umów
- Komunikatywność, czyli dialog przede wszystkim
- Profesjonalizm, czyli jasne zasady współpracy
- Jak zweryfikować umiejętności copywritera?
- Jak ocenić tekst copywritera?
- Cechy dobrego copywritera – podsumowanie
Dobry copywriter to skarb dla firmy. Teksty, które wychodzą z jego klawiatury, wpływają na wizerunek i odbiór marki na zewnątrz. Artykuły na blogi, opisy kategorii i produktów, treści przeznaczone do mediów społecznościowych – wachlarz zadań copywritera jest naprawdę szeroki.
Jego umiejętności wspierają pozycjonowanie strony internetowej, pomagają przyciągać klientów. Wbrew pozorom copywriter ma więc spory wpływ na zyski firmy. Kluczem jest znalezienie dobrego – czyli takiego, który rzetelnie przygotuje unikatową treść i opakuje ją w odpowiednią formę. Jak znaleźć kogoś takiego? Pokażę Ci, jak to zrobić. Powinieneś kierować się siedmioma cechami dobrego copywritera.
“Lekkie pióro”, czyli dobre operowanie językiem
Podstawowe zadanie copywritera to pisanie tekstów wartościowych z punktu widzenia firmy w sposób przystępny dla odbiorcy. I choć dziś wszystko odbywa się za pomocą klawiatury, łatwość pisania cały czas określa się mianem “lekkiego pióra”.
Do tego potrzebne są umiejętności pisarskie. Dobry copywriter poprawnie posługuje się językiem polskim. Zasady ortografii i interpunkcji ma w małym palcu. A co jeszcze ważniejsze: potrafi konstruować logiczne zdania.
“Lekkie pióro” nie powinno jednak łączyć się ze skłonnością do poetyckich opisów. Teksty dobrego copywritera opierają się na krótkich zdaniach. Nie znaczy to jednak, że są pełne potocznych zwrotów. Ale też nie “mówią” wyłącznie fachowym słownictwem. A jeśli takie słowa już się w nich znajdą, copywriter szybko spieszy z wyjaśnieniem. Jak najwięcej strony czynnej, jak najmniej imiesłowów – to zasady, których dobry copywriter powinien przestrzegać.
Kreatywność, czyli styl atrakcyjny dla odbiorcy
Pisanie tekstów to proces tworzenia. Niezbędne jest więc przy nim twórcze myślenie. Mimo przedrostka “copy” copywriter pisze bowiem własne testy.
Dobry specjalista wie, kto będzie odbiorcą jego tekstu. I potrafi wykorzystać tę wiedzę w praktyce. Dzięki temu umie dopasować styl i formę do czytelnika. Jego teksty powinny zaciekawiać odbiorcę, być dla niego atrakcyjne. Kreatywności wymaga świeże podejście do tematu, co przydaje się zwłaszcza przy dużej liczbie podobnych zamówień – na przykład partiach opisów produktów.
Tej cechy potrzeba też przy dobieraniu odpowiednich środków stylistycznych w tekstach. Ważne, by copywriter potrafił wczuć się w rolę czytelnika i jego oczekiwania. W jego tekstach znajdziesz więc zwroty bezpośrednio do odbiorcy. Uwypukli też korzyści opisywanego produktu czy usługi.
Copywriter powinien bowiem swobodnie operować językiem korzyści. Zamiast opisywać cechy produktów czy usług, przedstawi rzeczywiste benefity z nimi związane. Dzięki nim odbiorca będzie chciał wykonać akcję, do której jest namawiany. To istotne zwłaszcza w tekstach sprzedażowych. Więcej na ten temat dowiesz się z artykułu o języku korzyści: https://kroplawyobrazni.pl/jezyk-korzysci-czym-jest-i-jak-pisac-skuteczne-tresci-zgodnie-z-jego-zasadami.
Rzetelność, czyli pisanie na temat
Nawet najpiękniejsze słowa niewiele jednak znaczą bez konkretów. Copywriter to nie krasomówca, który popisuje się znajomością chwytów stylistycznych. W jego tekstach styl powinien służyć rzeczowemu przedstawieniu tematu.
Dobry copywriter nie korzysta z “wypełniaczy” i pustego słowotoku. Jak najczęściej operuje natomiast konkretem. Powinien więc przede wszystkim pisać na temat. Jeśli w tytule lub leadzie widzisz pytanie, dobry tekst musi na nie odpowiedzieć.
Dociekliwość, czyli odpowiedni research
Najlepiej dobierać copywriterów tak, by byli specjalistami w zlecanym im temacie. To jednak nie zawsze jest możliwe. Dlatego ważną cechą dobrego copywritera jest dociekliwość. Jej główny wyraz to odpowiedni research.
Jest ważny w dwóch obszarach. Po pierwsze, copywriter musi dobrze poznać Twoją ofertę i grupę docelową. Powinien być więc dociekliwy w dopytywaniu o jej szczegóły i przygotować szczegółowy brief.
Po drugie, copywriter musi wykonać odpowiedni research w związku z tematem, o którym pisze. W większości przypadków źródłem tej wiedzy będzie internet. Ale autor powinien sprawdzić coś więcej niż dwa pierwsze wyniki wyszukiwania. Dobry copywriter docieka prawdziwości znalezionych informacji.
W idealnej sytuacji tekst napisany przez copywritera wnosi nowe informacje na wybrany temat. Ale plusem będzie i to, kiedy zbierze wiedzę i przedstawi ją w atrakcyjnej formie.
Terminowość, czyli wywiązywanie się z umów
Cechy dobrego copywritera, które dotąd poznałeś, wpływają przede wszystkim na jakość jego tekstów. Terminowość będzie kluczowa z Twojego punktu widzenia – osoby, która zamawia tekst. Dobry copywriter zrealizuje każde zlecenie na czas.
Kluczowa jest więc odpowiednia organizacja pracy. Copywriter jeszcze przed przyjęciem zamówienia powinien oszacować czas potrzebny na napisanie dobrego tekstu. I dopasować go do swoich możliwości i grafiku. Przyjmowanie zbyt wielu zamówień powoduje opóźnienia w ich realizacji. A to w branży copywritingu nie jest mile widziane.
Komunikatywność, czyli dialog przede wszystkim
Przy ustalaniu terminu i kształtu tekstu potrzebna jest odpowiednia komunikacja. Dobry copywriter zapewne będzie mieć pytania związane ze zleceniem. Jednocześnie bez problemu można się z nim dogadać. Komunikatywność piszącego będzie potrzebna również na kolejnych etapach zlecenia.
Czasami w trakcie pracy copywritera w Twojej głowie mogą się pojawić pytania czy wątpliwości. Autor tekstu na Twoją prośbę powinien je wyjaśnić. Kontakt mailowy podczas realizacji zlecenia nie powinien sprawiać mu problemów. Dobra komunikatywność przyda się także przy ewentualnych poprawkach. To pomoże się porozumieć, jeśli będziesz mieć zastrzeżenia do tekstu.
Profesjonalizm, czyli jasne zasady współpracy
“Last but not least” – dobry copywriter wyróżnia się profesjonalizmem. To cecha, na którą w zasadzie składają się wszystkie wcześniej wymienione.
Szczególnie ważne są jednak jasne zasady współpracy. Profesjonalny copywriter spisze z Tobą umowę. A w niej będą zawarte najważniejsze warunki pracy. Będziesz znać cenę – najczęściej to stawka za tysiąc znaków. W umowie pojawi się termin płatności, informacja o ewentualnych zaliczkach. Ale także zapewnienie o możliwości poprawek.
Tutaj ważna uwaga! Copywriter powinien zgodzić się na poprawę błędów czy niedomówień w przygotowanym tekście. Jeśli jednak już po napisaniu tekstu zaczniesz wysuwać nowe żądania i wytyczne, możesz spotkać się z uzasadnioną odmową.
Jak zweryfikować umiejętności copywritera?
Oczywiście wszystkie te cechy nie powinny pozostawać wyłącznie na zasadzie deklaracji. Nie musisz niczego zostawiać przypadkowi. Możesz zweryfikować umiejętności i profesjonalizm copywritera jeszcze przed rozpoczęciem współpracy.
Sprawdź stronę internetową
To pierwszy krok przed rozpoczęciem współpracy – najlepiej jeszcze przed mailem z pytaniem o wycenę. Strony internetowe mają i copywriterzy-freelancerzy, i agencje interaktywne. To tam znajdziesz przykłady tekstów oraz realizacji. Przekonasz się, czego spodziewać się po współpracy.
Poproś o portfolio copywritera
Dobry copywriter ma starannie przygotowane portfolio. To przykładowe teksty, które realizował dla innych klientów. Na Twoją prośbę powinien udostępnić je do wglądu. Najlepiej, jeśli będzie mógł nimi wykazać, że zna się na tematyce zbliżonej do Twojego zamówienia. Musisz być przygotowany, że w niektórych tekstach mogą znaleźć się luki. To ze względu na klauzule poufności wobec poprzednich klientów. Ale i tak będziesz w stanie ocenić jakość i styl tekstów.
Zamów tekst próbny
Portfolio to wizytówka, którą copywriter będzie się chwalić. Jeszcze lepiej zweryfikujesz jego umiejętności, kiedy poprosisz go o tekst próbny. Sam wybierz temat. W ten sposób sprawdzisz, jak w praktyce radzi sobie z wykonywaniem zadań i terminowością zleceń. Dobry copywriter zapewne zażąda za taki tekst opłaty. Warto jednak ponieść ten koszt. Jeśli tekst będzie dobry, będziesz mógł od razu go wykorzystać. Jeśli nie – lepiej stracić pieniądze na jeden tekst niż na duże zlecenie!
Sprawdź oryginalność tekstu
Plagiat to przestępstwo. Dobry copywriter nie powinien mieć z nim nic wspólnego. Sprawdź więc, czy otrzymałeś oryginalne treści. Zweryfikuj pod tym kątem portfolio i tekst próbny przygotowany przez copywritera. Pierwszą próbą może być wklejenie kilku zdań do wyszukiwarki. Jeśli w wynikach znajdziesz identyczne, to zły znak. Kolejny krok to wykorzystanie narzędzi antyplagiatowych dostępnych w sieci. Powinny dać ostateczną odpowiedź w sprawie oryginalności tekstu.
Jak ocenić tekst copywritera?
Jeśli zatrudniasz copywritera, spodziewasz się, że będzie pisać lepiej niż Ty. Mimo to możesz sprawdzić jego teksty pod kątem umiejętności pisarskich. I to nawet bez pomocy polonistów. Wystarczy, że zwrócisz uwagę na kilka kwestii.
Jak długie są zdania?
Tekst dobrego copywritera powinien “dobrze się czytać”. Najlepiej, gdy jest w nim sporo konkretów przedstawianych krótkimi zdaniami. Kilka linijek bez ani jednej kropki to alarm: z tym tekstem coś jest nie tak!
Czy w tekście są słowa łączące?
Krótkie zdania nie oznaczają jednak, że tekst ma być pozbawiony walorów stylistycznych. Zwróć uwagę na tzw. słowa łączące. Dzięki nim tekst jest bardziej płynny i czytelny. To szeroki wachlarz wyrazów, które odnoszą się do podobieństw, pokazują przyczyny i skutki, podkreślają istotę problemu czy wprowadzają wnioski. Bez nich tekst przypomina zbiór suchych definicji.
Czy tekst jest zrozumiały?
Porównania, wskazywanie podobieństw i różnic oraz przykłady z życia wzięte – to kolejne elementy, które powinny pojawić się w profesjonalnie napisanym tekście. Dobry copywriter potrafi wytłumaczyć trudniejsze kwestie. Takie narzędzia znacznie to ułatwiają. W czasie czytania tekstu zwróć uwagę, czy go rozumiesz. Wbrew pozorom to wcale nie jest tak oczywiste.
Przekaz będzie bardziej zrozumiały, gdy copywriter używa strony czynnej. Bierna nie jest zakazana, ale uderza w urzędowe tony. I nie zawsze łatwo odszyfrować, o co w takim zdaniu chodzi. Podobnie jest z imiesłowami przymiotnikowymi. W tekstach dobrego copywritera będzie niewiele słów z końcówką “ący”, “ąca” i “ąc”.
Jaką strukturę ma tekst?
Wygląd treści ma duże znaczenie. Dziś czytelnicy często najpierw skanują tekst. I dopiero wtedy decydują, czy warto zatrzymać się przy nim na dłużej. Gdy zobaczą ścianę zbitego tekstu, niemal na pewno uciekną. Dlatego ważna jest struktura: tekst powinien być podzielony na akapity po kilka linijek.
Ważne są nagłówki, które wprowadzają nowe wątki. Przydają się też pogrubienia najważniejszych informacji. O odpowiedniej strukturze tekstu pamiętaj też wtedy, gdy sam będziesz wprowadzać go na stronę. To od tej czynności zależy ostateczny wygląd artykułu czy wpisu.
Cechy dobrego copywritera – podsumowanie
Jak widać, jeśli chcesz znaleźć dobrego copywritera, nie powinieneś działać po omacku. Szukaj ludzi, którzy dobrze operują językiem polskim i potrafią pisać w interesujący sposób. Do tego tworzą rzetelne teksty na zadany temat, bez tak zwanego “lania wody”.
W tekstach dobrego copywritera znajdziesz wyłącznie sprawdzone informacje. Przed rozpoczęciem pracy będzie miał do Ciebie sporo pytań. Przy tym okaże się profesjonalistą, dokładnie omówi szczegóły przyszłej współpracy. Spisze z Tobą umowę, będzie odpowiadać na Twoje pytania w trakcie realizacji zlecenia. Prześle Ci tekst na czas, pozostanie otwarty na wykonanie ewentualnych poprawek. Brzmi idealnie, prawda?