Spis treści
- Content writer – czyli w sumie kto?
- Czym content writer różni się od copywritera?
- Co dokładnie tworzy content writer?
- Jakie podstawowe umiejętności powinien mieć content writer?
- Jak zostać content writerem?
- Content writer – podsumowanie
Coraz częściej na polskim rynku można spotkać się z zawodem, jakim jest content writer. Większość, słysząc, czy widząc taką nazwę, niemalże od razu kojarzy ją sobie z copywritingiem. Przez to można stwierdzić, że te dwa określenia funkcjonują jako swoje synonimy. Czy jednak aby na pewno tak jest z technicznego punktu widzenia? Zdecydowanie nie!
Content writer i copywriter to dwie pokrewne specjalizacje, ale nie takie same. Zaskoczony? W takim razie nie ma na co czekać. Czas dowiedzieć się, kim dokładnie jest “pisarz treści”!
Content writer – czyli w sumie kto?
Kim zatem jest content writer? W dosłownym tłumaczeniu z języka angielskiego, tak jak już zdążyłam podkreślić, termin ten oznacza “pisarza treści” czy “autora treści”. Oczywiście takie bezpośrednio tłumaczenie wciąż niewiele Ci mówi. Konieczne będzie posłużenie się więc kilkoma definicjami, które znalazłam specjalnie dla Ciebie.
Pierwsza z nich pochodzi z artykułu What Is Content Writing? – Types, Importance, & Examples napisanego przez Satyaroop Kar i opublikowanego na blogu feedough.com. Tam można przeczytać, że content writer to:
Na blogu Copyfy.com, w artykule What is a content writer and what do they do? autorstwa Williama Miltona, pojawia się natomiast taka oto definicja:
Na ich podstawie widzisz już zapewne, że content writer to autor specjalizujący się przede wszystkim w tworzeniu treści publikowanych w sieci. Jego głównym celem jest tworzenie atrakcyjnych publikacji, które będą angażować odbiorcę, ale przy okazji wpływać także pozytywnie na proces pozycjonowania witryny internetowej.
Wciąż jednak w tych dwóch definicjach nie pojawiło się jedno niezwykle ważne stwierdzenie. Jakie? Dotyczące wysokiej merytoryki tekstów. Bo o to właśnie chodzi przede wszystkim w content writingu. Treści mają być angażujące, ale też wnosić coś do życia czytelnika. Mają dostarczyć mu cenną wiedzę, podpartą najczęściej wnikliwymi analizami, badaniami czy raportami. I o tym właśnie wspomina Bartosz Ciesielski z bloga Contentwriter.pl. W artykule Content writer – czym się zajmuje? Kim jest content writer? zaznacza wyraźnie, że:
Dodaje przy tym, że:
Można więc śmiało powiedzieć, że content writer to po prostu osoba specjalizująca się w pisaniu niezwykle merytorycznych i specjalistycznych treści publikowanych w sieci – na witrynach www, w mediach społecznościowych itp. Najważniejsza w tym zawodzie jest zdecydowanie zdolność do wnikliwej analizy i szczegółowego researchu. Trzeba jednak przy tym pamiętać, że niestety zawód content writera nie jest w naszym kraju “unormowany” prawnie. Każdy może przez to inaczej definiować tę profesję.
Czym content writer różni się od copywritera?
Na samym początku zaznaczyłam, że content writer i copywriter to dwa pojęcia, a właściwie nazwy zawodów, które są uważane za swoje synonimy. W praktyce są to jednak dwie odrębne specjalizacje. Content writing można uznać poniekąd za specjalizację copywriterską.
Copywriter zajmuje się bowiem tworzeniem wszelkich tekstów – zarówno tych publikowanych w sieci, jak i drukowanych na ulotkach, broszurach, opakowaniach itp. Do tego często zajmuje się namingiem, przygotowaniem kreatywnych sloganów i haseł reklamowych, spotów radiowych oraz telewizyjnych itd. Przekazy te mają często mocny charakter reklamowy.
Content writer specjalizuje się natomiast w treściach internetowych. Stąd też często nazywa się go website content writerem, web content writerem czy web writer. Jego głównym celem jest zwiększenie merytoryki domeny i tworzenie wysokiej jakości rzetelnych tekstów.
We wspomnianym wcześniej artykule z bloga Contentwriter.pl można znaleźć nawet dość odważne stwierdzenie, że:
Oczywiście, cytując ten fragment, nie sądzę przy tym, że copywriter nie będzie w stanie napisać merytorycznego specjalistycznego artykułu o wręcz naukowym charakterze. Oczywiście może zajmować się również czymś takim. Content writer się jednak właśnie w tym specjalizuje. Stąd można uznać go poniekąd za copywritera o specjalizacji content writingowej. To właśnie w tym kierunku szlifuje swój warsztat – by móc dostarczać odbiorcom content o niezwykle wysokich aspektach edukacyjnych.
Najważniejsze jest więc, abyś zapamiętał, że content writer działa głównie w sieci, a copywriter wykracza poza internetowy świat, tworząc także treści do “świata offline”. Takie, które można spotkać niemalże wszędzie – w sklepie, na ulicy, w telewizji. Musisz być także świadomy tego, że w marketingu terminologia związana z tymi dwoma zawodami nie jest zbyt mocno pilnowana. Nie ma także prawnych oficjalnych definicji. Dlatego też np. przeglądając ogłoszenia o pracę, można spotkać się z lekkim ich pomieszaniem.
Co dokładnie tworzy content writer?
Omawiając, kim jest content writer, specjalnie unikałam poniekąd powiedzenia wprost, czym dokładnie się zajmuje. Chciałam, aby tego dotyczył cały osobny akapit, a właściwie nawet część artykułu. Krążyłam więc nieco, mówiąc Ci jedynie, że taka osoba tworzy treści publikowane w sieci. Mam jednak nadzieję, że dzięki temu dobrze zapamiętasz sobie, jakie są główne zadania content writera. Czym więc zajmuje się “pisarz treści”? Przede wszystkim tworzy:
- specjalistyczne artykuły i wpisy blogowe,
- treści do mediów społecznościowych,
- treści do mailingów,
- e-booki,
- treści na stronę internetową.
Omówmy w skrócie każdą z tych content marketingowych form. Specjalistyczne artykuły i wpisy blogowe, które tworzy content writer, mają być przede wszystkim niezwykle merytoryczne. Mają edukować odbiorców i dawać im cenną wiedzę. Dzięki temu potencjalni klienci zyskują zaufanie do całej marki, a także wyrabiają sobie wizerunek eksperta.
Artykuły powinny być oczywiście pisane na podstawie wiarygodnych źródeł, wyników badań, analiz itp. Niekiedy content writer specjalizuje się w jednej konkretnej tematyce. Takiej, która jest np. zgodna z jego wykształceniem czy zainteresowaniami. Kształcenie kierunkowe przydaje się najczęściej w przypadku tekstów o charakterze m.in. medycznym czy prawniczym.
W skład treści do mediów społecznościowych wchodzą przede wszystkim angażujące posty. Content writer powinien tworzyć je w taki sposób, by zaciekawić odbiorców. Ci muszą zatrzymać się na danej publikacji, scrollując swoją tablicę pełną wszelkiego rodzaju treści. Wskazane są więc wszelkiego rodzaju ankiety, zabawy czy intrygujące treści. Content writer często tworzy także treści do płatnych reklam. Te z kolei należy zawsze dopasować do etapu lejka sprzedażowego, na którym aktualnie znajduje się dana grupa odbiorców. Nie jest więc to wcale takie łatwe zadanie.
Mailingi to kolejna forma, której tworzeniem najczęściej zajmuje się content writer. Najczęściej będzie chodzić o wszelkiego rodzaju newslettery, ale niekiedy także wiadomości typu cold mailing. Te są rozsyłane do osób, które do tej pory nie musiały mieć kontaktu z marką. Kluczowe jest więc dopasowanie treści do aktualnego stanu wiedzy o danej firmie.
Content writer bardzo często tworzy także specjalistyczne e-booki. Te przeważnie rozsyłane są np. w zamian za zapisanie się do newslettera w formie podziękowania. Mają kształtować wizerunek eksperta i budować z potencjalnymi klientami relacje. Niekiedy są także oferowane w formie płatnej. Dużo zależy od strategii marki. W tworzeniu e-booków pomocne są oczywiście wszelkie umiejętności zdobyte podczas tworzenia specjalistycznych artykułów.
Na koniec zostały treści na stronę www. W ich skład wchodzą opisy stron, kategorii, produktów, zakładek o firmie itp. Konieczna jest w tym przypadku duża umiejętność naturalnego wplatania fraz kluczowych pomocnych podczas pozycjonowania witryny. Cały czas trzeba jednak pamiętać, że treści są tworzone dla użytkowników. Muszą więc bazować na języku korzyści i budzić w odbiorcy chęć posiadania czegoś lub skorzystania z usług marki.
Edukują odbiorcę, poprawiają wizerunek firmy, budują w jego oczach wizerunek eksperta, wspomagają pozycjonowanie, a przy okazji skłaniają do podjęcia odpowiedniej akcji.
Jakie podstawowe umiejętności powinien mieć content writer?
Zawód content writera wymaga opanowania wielu różnych umiejętności. Tego nie da się ukryć. W pierwszej kolejności taka osoba powinna mieć przede wszystkim pewną lekkość pisania. Najczęściej mówi się więc, że content writer musi mieć tzw. lekkie pióro. Nie za bardzo lubię jednak to oklepane określenie. Często używam więc zwrotu, że trzeba mieć “smykałkę” do pisania. Czy da się ją jakoś wykształcić? Z pewnością tak, choć nie da się ukryć, że niektórzy po prostu z natury mają do tego dobre flow.
Content writer musi mieć także opanowany do perfekcji język korzyści oraz pewne triki psychologiczno-marketingowe. Tego da się jednak wyuczyć ciężką pracą oraz praktyką. Teksty, oprócz zawartości merytorycznej, muszą być łatwe w odbiorze. Ważne jest więc, by ich autor używał prostych słów i zwrotów oraz krótkich zdań, które lepiej się czyta. W takich tekstach nie ma mowy o laniu wody. Te muszą być konkretne i rzeczowe. O znajomości gramatyki, ortografii i interpunkcji oczywiście nie mówię – to oczywiste.
Wyżej wymienione umiejętności cechują także każdego dobrego copywritera. Czy jest więc coś, co content writer musi umieć perfekcyjnie, a copy już nie aż do takiego stopnia? Oj tak. Do takich umiejętności należy:
- zdolność do sprawnego wyszukiwania informacji oraz researchu – teksty muszą być podparte faktami, analizami, badaniami oraz źródłami,
- znajomość zasad SEO – mowa tutaj chociażby o podstawach, dzięki którym content writer jest w stanie dopasować treść do wymogów wyszukiwarki Google, ale przy okazji też do grupy docelowej,
- podstawowa znajomość HTML – przydatna podczas wprowadzania tekstów na stronę, ale też pisania, a przy okazji projektowania ich wyglądu oraz kształtu,
- znajomość CMS – mowa o WordPressie, PrestaShop, Shoperze i innych “silnikach” witryn, by być w stanie wprowadzić tekst na stronę, odpowiednio go sformatować, przetestować itp.,
- znajomość programów przydatnych podczas pracy – mowa o systemach do analizy słów kluczowych, umożliwiających planowanie treści do mediów społecznościowych, ułatwiających kontrolowanie wyników publikacji blogowych (np. Google Analytics) itp.
Jak widzisz, sama umiejętność barwnego, ale też rzeczowego pisania nie wystarczy. Content writer musi po prostu sprawnie poruszać się w sieci i wykorzystywać narzędzia, które przyspieszają oraz polepszają jego pracę.
Jak zostać content writerem?
Teraz mam dobre wieści dla osób, które myślą o staniu się content writerem. Aby pracować w tym zawodzie, nie trzeba skończyć jakiegoś konkretnego kierunku studiów. Profesja ta nie jest w żaden sposób prawnie regulowana. Konieczne jest po prostu opanowanie przede wszystkim wyżej wymienionych umiejętności. Oczywiście studia humanistyczne nieco pomagają w tej pracy, jednak nie są koniecznością. Większości rzeczy można wyuczyć się samemu. Jak?
Przede wszystkim liczy się praktyka i ciągły rozwój. W przypadku tego pierwszego z czynników warto szukać praktyk czy stażu w agencji internetowej. W takim miejscu zdobędziesz najważniejszą wiedzę przydatną w pracy content writera. Do tego możesz samodzielnie prowadzić własnego bloga czy profil w mediach społecznościowych. To wszystko świetnie przygotowuje do wykonywania tego zawodu.
Gdy masz już takie doświadczenie, przygotuj swoje portfolio. Taki dokument z pewnością ułatwi Ci start. Potencjalny pracodawca czy zleceniodawca prawdopodobnie o niego zapyta.
Do tego cały czas kształć się we własnym zakresie. Obecnie masz do tego ogrom możliwości. Możesz zapisać się na wszelkiego rodzaju kursy, brać udział w webinarach i spotkaniach branżowych, słuchać podcastów, czytać książki. Informacji, które w ten sposób pozyskasz, nie dadzą Ci tak naprawdę żadne studia. Do tego pamiętaj, że marketing internetowy to branża, która cały czas się zmienia. Zachodzą w niej liczne “modyfikacje”, niekiedy wręcz z dnia na dzień. Kluczowe jest więc kontrolowanie takich nowości na bieżąco.
Content writer – podsumowanie
Jak widzisz, content writer to zawód, który nie ma swojej prawnej definicji. Pojawia się jednak w obszarze marketingu internetowego niezwykle często. Do jego podstawowych obowiązków należy tworzenie wartościowych treści publikowanych w sieci. Tym poniekąd różni się od copywritera, który z reguły pisze także teksty do broszur informacyjnych, spotów radiowych i telewizyjnych, na opakowania produktów itp.
Content writer zajmuje się najczęściej pisaniem specjalistycznych artykułów blogowych, treści na stronę www, do social mediów, mailingów oraz e-booków. Konieczna jest w tym przypadku umiejętność przeprowadzania szczegółowego researchu, “smykałka” do pisania, znajomość zasad języka polskiego, ale nie tylko. Niezwykle ważne jest także opanowanie podstaw SEO, HTML, CMS czy programów ułatwiających pracę.
Aby móc realizować się jako content writer, najważniejsza jest praktyka i ciągłe kształcenie. Nie trzeba mieć do tego specjalistycznych studiów kierunkowych. Wystarczą szczere chęci i to, by nie stać w miejscu. Kursy, webinary czy literatura zdecydowanie ułatwiają wykonywanie tego zawodu i sprawiają, że content writer staje się coraz lepszy. Jeśli więc marzysz o wykonywaniu tego zawodu, edukuj się i próbuj swoich sił!
Bibliografia
- What is a content writer and what do they do?, William Milton, blog.copify.com.
- What Is Content Writing? – Types, Importance, & Examples, Satyaroop Kar, feedough.com.
- Czym zajmuje się content writer, Jacek Waśkiel, zarabiajnapisaniu.com.
- Kim jest copywriter, content writer, seo copywriter i ghostwriter, Jerzy A. Kozłowski, seocopywriter.com.pl.
- Content writer – czym się zajmuje? Kim jest content writer?, Bartosz Ciesielski, contentwriter.pl.
- Artykuły internetowe o content writingu.
- Doświadczenia własne.