1. “Biblia copywritingu. Wydanie II poszerzone” – Dariusz Puzyrkiewicz;
  2. “Co chce wiedzieć klient” – Marcus Sheridan;
  3. “Perswazja w Social Media, czyli jak sprzedawać tam, gdzie inni zdobywają tylko lajki” – Mirosław Skwarek;
  4. “Model StoryBrand” – Donald Miller;
  5. “Nikt nie chce czytać Twojego g*wna” – Steven Pressfield;
  6. “Potęga opowieści” – Kindra Hall;
  7. “Biblia e-biznesu 3.0” – red. Maciej Dutko.

Content marketing i copywriting to dwie pokrewne dziedziny, bez których trudno wyobrazić dziś sobie skuteczne działania marketingowe. To jednak również dwie umiejętności, które trzeba cały czas rozwijać. I aktualizować swoją wiedzę. Co prawda tworzeniem treści rządzą uniwersalne zasady dobrego pisania, ale jednocześnie teksty muszą się dopasowywać do zmieniających oczekiwań klientów… i algorytmów wyszukiwarek. Jak rozwijać content marketing i copywriting? Książki, które wybraliśmy, służą wymierną pomocą.

“Biblia copywritingu. Wydanie II poszerzone” – Dariusz Puzyrkiewicz

To książka, która powinna zająć miejsce na półce każdego copywritera. Najlepiej właśnie w drugim, poszerzonym wydaniu, które pojawiło się na rynku w 2023 roku. Trudno bowiem o inny tytuł, w którym kwestie związane z copywritingiem zostały ujęte w tak kompleksowy sposób. Dzięki temu “Biblia copywritingu” przyda się i tym, którzy tworzą hasła reklamowe, i tym, którzy piszą obszerne, pogłębione, eksperckie artykuły.

Dariusz Puzyrkiewicz podszedł bowiem do sprawy bardzo szeroko. Z jego książki dowiesz się, że pisma perswazyjnego używali już starożytni Sumerowie i Grecy. To dowód, że copywriting nie jest wymysłem doby internetu i XXI wieku, ale ma za sobą długą tradycję. Tyle że dziś pisze się inaczej niż trzy tysiące lat temu, o czym “Biblia copywritingu” dobitnie Cię przekona.

Za myśl przewodnią tej publikacji można uznać hasło: “jak zamieniać słowa na pieniądze”. Rasowy copywriter potrafi konstruować teksty właśnie w ten sposób. Po pierwsze, wie co i kiedy napisać. Po drugie, potrafi rozwiać wątpliwości klienta. I wreszcie, po trzecie, umie pokazać cel sprzedażowy z takiej perspektywy, która skłoni klienta do zakupu.

Co konkretnie znajduje się we wnętrzu tej książki o copywritingu?

  • źródła inspiracji do pisania i sposoby ich wykorzystania;
  • metody konstruowania przyciągających nagłówków;
  • sposoby pisania ofert zwięzłym i jasnym językiem;
  • zasady pisania postów w mediach społecznościowych;
  • sposoby na wyróżnienie swojego tekstu na tle innych;
  • triki i chwyty przydatne przy tworzeniu treści copywriterskich.

“Co chce wiedzieć klient” – Marcus Sheridan

Odpowiedź na pytanie, które jest tytułem książki Marcusa Sheridana, to klucz do tworzenia skutecznych treści content marketingu i copywritingu. Jeśli bowiem przedstawisz klientowi dokładnie te informacje, których szuka, szansa na przeprowadzenie transakcji rośnie.

Marcus Sheridan wyróżnił pięć kategorii pytań, które klienci najczęściej zadają przed zakupem. Analogicznie wybrał pięć rodzajów treści, które najlepiej odpowiadają na wątpliwości kupujących.

Porady i wskazówki, które formułuje autor, można zresztą zastosować nie tylko przy pisaniu. Z jednej strony bowiem odnoszą się one do przygotowywania tekstów na stronę internetową firmy, z drugiej podpowiadają, jak tworzyć efektywne filmy wideo. A to element content marketingu, który zyskuje dziś na platformach społecznościowych bardzo dużą wagę. Do tego Sheridan tłumaczy, jak wykorzystać media społecznościowe do komunikacji z klientami w czasie rzeczywistym.

Co ważne, “Co chce wiedzieć klient” to nie luźne przemyślenia autora, a wnioski poparte konkretami. Stoi za nimi pięć lat badań i testów.

Co konkretnie znajdziesz w tej książce?

  • strategię TAYA – “They Ask, You Aswer” – dzięki której zyskasz zaufanie klientów;
  • sposoby korzystania z nowoczesnych technologii do komunikacji w czasie rzeczywistym;
  • zasady tworzenia treści zakupowych na strony internetowe;
  • instrukcje tworzenia siedmiu rodzajów wideo, które realnie zwiększają liczbę transakcji sprzedażowych.

“Perswazja w Social Media, czyli jak sprzedawać tam, gdzie inni zdobywają tylko lajki” – Mirosław Skwarek

Omówiona powyżej książka Sheridana tylko częściowo dotyka copywritingu w mediach społecznościowych. Mirosław Skwarek poświęca swoją pracę w pełni tej tematyce. Jak bowiem zauważa, to odpowiednio konstruowane wpisy w mediach społecznościowych mogą stać się kołem zamachowym sprzedaży prowadzonej na tych platformach.

Skwarek uważa, że w pisaniu tekstów przeznaczonych do publikacji w social mediach najważniejsza jest funkcja perswazyjna. Zgodnie z jego przemyśleniami sprzedaje nie ten, kto oferuje lepszy produkt, a ten, kto lepiej przekonuje do zakupu.

Ta książka dobitnie podkreśla różnice w pisaniu tekstów na strony internetowe czy nawet do sklepów internetowych, a tym, jakie teksty “sprzedają” w mediach społecznościowych. Pokazuje podobieństwa Facebooka i podobnych platform do… tradycyjnych miejskich ryneczków, gdzie klient i sprzedawca stają twarzą w twarz. I przekonuje, że właśnie z takiej pozycji należy tworzyć posty i wszelkie inne treści w social mediach.

Co konkretnie znajdziesz w tej książce?

  • 8 błędów, które najczęściej popełnia się w mediach społecznościowych;
  • różnice zakupowe między klientami szukającymi produktów w wyszukiwarce Google i social mediach;
  • sposoby na generowanie jak największej liczby komentarzy pod postami;
  • 7 najskuteczniejszych sposobów na utrzymanie uwagi w social mediach;
  • porady, jak tekstami w mediach społecznościowych kreować wizerunek eksperta i dlaczego warto to robić;
  • instrukcję pisania wciągających postów w mediach społecznościowych;
  • wskazówki, jak wykorzystać liczby w postach.

“Model StoryBrand” – Donald Miller

“Model StoryBrand” kompleksowo obejmuje content marketing. Książka Donalda Millera zawiera bowiem porady, które pomagają skutecznie opowiadać o swojej marce we wszystkich mediach i kanałach komunikacji.

Według autora teksty tworzone przez firmy powinny jasno przekazywać, co przedsiębiorstwo ma klientowi do zaoferowania. Bez przesadnego owijania w bawełnę i ozdobników, które zaciemniają przekaz. Prostota i skuteczność – to dwie cechy, które zdaniem Millera idą w parze we wszystkich rodzajach opowieści.

Są jednak na tyle uniwersalne, że sprawdzą się w każdej dziedzinie copywritingu. Równie dobrze mogą służyć do pisania postów w mediach społecznościowych, co i do tworzenia dłuższych tekstów, a nawet treści wykorzystywanych w kampaniach wyborczych. Miller co roku prowadzi warsztaty, dzięki którym kolejne firmy i marki dzięki takiemu podejściu do sprawy zdobywają nowych klientów.

Co konkretnie znajdziesz w tej książce?

  • siedem elementów opowieści, które działają na odbiorców;
  • sposoby na uproszczenie przekazu, który zachęci odbiorców do działania;
  • opis rzeczywistych motywacji zakupowych klientów;
  • metody pisania treści do folderów reklamowych, mediów społecznościowych, na strony internetowe;
  • porady, jak zbudować lepszą stronę internetową;
  • sposoby tworzenia krok po kroku planów marketingowych.

“Nikt nie chce czytać Twojego g*wna” – Steven Pressfield

Nieco wulgarny tytuł ma za zadanie przyciągnąć uwagę. Czyli zrobić to, czego często nie są w stanie wykonać treści tworzone przez copywriterów. Przede wszystkim dlatego, że nie potrafią wybić się na tle masy reklam, które codziennie zalewają odbiorców. A jeśli nie uda się przebić z tekstem, wpływ treści na sprzedaż również będzie znikomy. I cała para na pisanie pójdzie w gwizdek.

Steven Pressfield przekonuje, że przyciągający odbiorcę tekst musi być “seksowny”. Aby osiągnąć taki efekt, czasami potrzebny będzie niekonwencjonalny sposób myślenia. Autor podpowiada, że podstawą do pisania powinien być problem. A tekst ma dokładnie przedstawiać sposób, który pozwoli na rozwiązanie problemu.

Co konkretnie znajdziesz w tej książce?

  • 119 lekcji na temat pisania wciągających treści;
  • sposoby odpowiedniego podziału tekstów;
  • źródła i metody doboru tematów, które zainteresują czytelnika;
  • porady dotyczące pisania tekstów reklamowych.

“Potęga opowieści” – Kindra Hall

To jeszcze jeden przykład książki o copywritingu i content marketingu, który uczy tworzenia opowieści. W tym przypadku nie tylko o produkcie, ale również założycielu – czyli samej firmie – oraz idei, która pomoże w rozwoju firmy od wewnątrz.

Według autorki to opowieści są bowiem najnowszym, a równocześnie najlepszym narzędziem biznesowym. Opowieść o produkcie ma za zadanie przekonać klientów do Twojej oferty – przede wszystkim dowodząc im, że uzyskają od Ciebie to, czego naprawdę potrzebują. Opowieść o założycielu pomoże przekonać do siebie inwestorów. A opowieść o idei zjednoczy zespół.

I choć ta książka nie skupia się na konkretnych narzędziach copywriterskich, sama świadomość wagi opowieści i sposobów jej konstruowania powinna być dla każdej piszącej osoby drogowskazem. Z takim podejściem do tworzenia tekstów łatwiej będzie osiągnąć nimi zamierzony cel.

Co konkretnie znajdziesz w tej książce?

  • cztery kluczowe opowieści, które powinna opowiadać każda firma;
  • wskazówki do odnalezienia własnej opowieści;
  • sposoby budowania i opowiadania opowieści klientom i inwestorom.

“Biblia e-biznesu 3.0” – red. Maciej Dutko

Na koniec warto pochylić się nad jeszcze jedną “Biblią”. Tym razem to przykład książki o biznesie e-commerce, której pierwsze wydanie tuż po publikacji z miejsca stało się sprzedażowym hitem na polskim rynku. Dość przypomnieć, że pierwszy nakład sprzedał się w ciągu 12 dni.

“Biblia e-biznesu” jest tak popularna, bo zgromadziła w jednym miejscu najlepszych znawców e-commerce w polskim internecie. Trzecie wydanie jest jeszcze szersze niż dwa poprzednie. Na jego łamach pojawia się łącznie 83 autorów, którzy stworzyli 159 rozdziałów.

Cały blok “Biblii” został poświęcony marketingowi w internecie. Po jego lekturze można zyskać nie tylko wiedzę dotyczącą tworzenia opowieści sprzedażowych czy postów w mediach społecznościowych, ale również osadzić ją w szerszym kontekście. Marketing nigdy nie jest bowiem jednowymiarowy, to nie tylko copywriting – książki takie jak ta pomagają więc uzupełnić wiadomości o innych gałęziach jednego marketingowego “drzewa”. Do tego ta pozycja to świetna baza do poszerzenia swoich kompetencji zawodowych.

Co przydatnego przy tworzeniu treści znajdziesz w tej książce?

  • zasady storytellingu, czyli sprzedaży przez opowiadanie historii;
  • metody tworzenia tagline’ów, sloganów reklamowych;
  • porady do tworzenia skutecznych postów na profile na Facebooku i Twitterze;
  • triki, które pomagają angażować odbiorców w mediach społecznościowych;
  • najważniejsze zasady content marketingu;
  • zasady prowadzenia firmowego bloga i sposoby, w jaki można zarobić na blogu;
  • porady dotyczące komunikacji z klientem w internecie.

Podsumowanie: content marketing i copywriting – książki, które pomagają dobrze pisać

Czy Twoim codziennym zajęciem jest copywriting, czy content marketing, książka może okazać się dla Ciebie praktyczną ściągą lub źródłem inspiracji. Najlepiej rozbudować prywatną biblioteczkę o tytuły, które przedstawiają konkretne narzędzia i metody pisania, ale i takie, które osadzają copywriting i content writing w szerszym kontekście marketingowym.

W pierwszej kolejności warto rozważyć jedną z poniższych pozycji:

  • “Biblia copywritingu. Wydanie II poszerzone” – Dariusz Puzyrkiewicz;
  • “Co chce wiedzieć klient” – Marcus Sheridan;
  • “Perswazja w Social Media, czyli jak sprzedawać tam, gdzie inni zdobywają tylko lajki” – Mirosław Skwarek;
  • “Model StoryBrand” – Donald Miller;
  • “Nikt nie chce czytać Twojego g*wna” – Steven Pressfield;
  • “Potęga opowieści” – Kindra Hall;
  • “Biblia e-biznesu 3.0” – red. Maciej Dutko.

Każdy z tych tytułów podchodzi do sprawy w nieco inny sposób, za każdym stoją uznani autorzy i specjaliści w swojej dziedzinie. To książki o copywritingu, content marketingu, ale i e-biznesie. Z każdej będziesz w stanie wyciągnąć sporo dla siebie.