Spis treści
- Na czym polega zasada odwróconej piramidy?
- Jak wykorzystać zasadę odwróconej piramidy w praktyce?
- Jak napisać tekst zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?
- Czy zasada odwróconej piramidy ma jakieś znaczenie pod kątem SEO?
- Czy oprawa graficzna strony ma znaczenie przy zasadzie odwróconej piramidy?
„Zarówno media, jak i marketing muszą liczyć się ze specyfikacją współczesnego konsumenta informacji: niecierpliwego, mającego niewiele czasu na czytanie rozbudowanych tekstów, oczekujących informacji podanej na tacy„. Tak o zasadzie odwróconej piramidy pisze Maciej Dutko w swojej książce Copywriting internetowy. Wedle założeń tej reguły, najważniejsze informacje należy więc zawsze umieszczać na samym początku tekstu. Jak jednak w praktyce wygląda zasada odwróconej piramidy? Pozwól, że nieco Ci o niej opowiem.
Na czym polega zasada odwróconej piramidy?
Zasada odwróconej piramidy to sposób konstruowania treści, w którym to najważniejsze informacje są umieszczone na samym początku przekazu. Dotyczy to oczywiście zarówno artykułów publikowanych w sieci, jak i np. w prasie. Dzięki temu czytelnik od razu dowiaduje się tego, czego chciał.
Mogłoby się więc wydawać, że jest to zasada, którą opracowano niedawno. Okazuje się jednak, że jest wręcz przeciwnie. Metodę tę wymyślono między XIX a XX wiekiem na potrzeby jednej z drukarni. Wtedy gazety składało się ręcznie. Każdą z liter należało ułożyć jedna obok drugiej. Niekiedy okazywało się przez to, że na końcu brakowało miejsca.
Pracownicy wpadli więc na pomysł, że najlepiej zawierać te najważniejsze informacje na samym początku – by mieć pewność, że nic nie zostanie pominięte w trakcie składu. Ciekawe, prawda?
Jak wykorzystać zasadę odwróconej piramidy w praktyce?
Zasada odwróconej piramidy poniekąd narzuca, by już sam tytuł zawierał najważniejsze z punktu widzenia odbiorcy informacje. Wstęp, czyli lead, ma natomiast być uzupełnieniem i powinien dostarczyć kolejnych ważnych szczegółów.
Zacznij więc od sedna sprawy. Wyłóż kawę na ławę. Podaj informacje na przysłowiowej tacy. Nie każ swojemu czytelnikowi szukać tego, czego potrzebuje. Daj mu to wszystko od razu. Powolne wprowadzenie w temat, budowanie napięcia czy przydługie wstępy zostaw na inne okazje.
Jak napisać tekst zgodnie z zasadą odwróconej piramidy?
Teraz zapewne zastanawiasz się, jakie cechy powinien mieć dobry tekst napisany na zasadzie odwróconej piramidy. Pisząc, pamiętaj przede wszystkim o tym, by zacząć od sedna sprawy. Już w tytule zawrzyj najważniejsze informacje. Ich uzupełnienie powinno natomiast znaleźć się w leadzie. Miej przy tym na uwadze fakt, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, a w tym przypadku – pierwsze zdanie pisanego tekstu.
Tworząc treści w ten sposób, unikaj lania wody i pięknych, wręcz poetyckich wstępów. Odbiorca potrzebuje danej informacji “na już” i nie ma czasu na podziwianie Twojego pisarskiego kunsztu. Wiem, że to smutne, jednak niestety prawdziwe.
Zgodnie z zasadą odwróconej piramidy tekst oczywiście nie może składać się z samego tytułu oraz leadu. Dodatkowe, mniej ważne informacje zawrzyj więc w dalszej części artykułu. Przywiąż jednak do nich dokładnie taką samą uwagę jak do najistotniejszych kwestii znajdujących się na samym początku. Dalszy wywód nie może być nudny i byle jaki. Jeśli ktoś zdecydował się na lekturę całości, musisz mu to wynagrodzić. W innym przypadku przeczyta tytuł, wstęp, jeden akapit i… opuści stronę w poszukiwaniu innej, lepszej.
Pamiętaj również, że każdy dobrze wie, że trawa jest zielona, a masło maślane. Unikaj truizmów jak ognia. Operuj samymi konkretami. Im więcej ich będzie, tym lepiej z punktu widzenia odbiorcy. Nie zapychaj tekstu na siłę ozdobnikami – tylko po to, by był długi. W większości przypadków krótki, lecz treściwy artykuł daje czytelnikowi o wiele więcej, niż kilkustronicowy wywód napisany tylko po to, by wyrobić określoną ilość znaków.
Całość zakończ podsumowaniem lub zakończeniem. Czytelnik nie może poczuć się tak, jakby zmarnował swój czas na czytanie Twojego tekstu. Ten musi mieć oprawę w postaci właśnie ciekawego końca.
Do tego cały czas pilnuj długości zdań. Krótsze czyta się o wiele łatwiej. Odejdź więc od “szkolnego” myślenia. Rozbudowane zdania wielokrotnie złożone to nie ta droga! Proste słowa, które każdy zrozumie, także mają ogromne znaczenie.
Miej na uwadze też fakt, jak czytają użytkownicy internetu. Badania eyetrackingowe dowiodły, że większość skaluje tekst na kształt litery E lub F. Te najważniejsze frazy umieszczaj zatem jako pierwsze w nowym akapicie – blisko lewej krawędzi. Istnieje wtedy większa szansa, że użytkownik je wyłapie.
Po wprowadzeniu tekstu na stronę zadbaj natomiast o jego formatowanie. Tam, gdzie to możliwe, użyj np. wypunktowań czy listy. Najważniejsze kwestie wyróżnij natomiast boldowaniem.
Czy zasada odwróconej piramidy ma jakieś znaczenie pod kątem SEO?
Większość tekstów publikowanych w Internecie ma jeden cel nadrzędny – pojawić się na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Czy pisząc zgodnie z zasadami odwróconej piramidy, możesz osiągnąć taki efekt? Oczywiście!
Najważniejsze informacje, a więc słowa kluczowe, umieszczasz przecież na samym początku tekstu. Te znajdują się w tytule, leadzie, a także dalszym rozwinięciu Twojego tekstu. Przez to roboty Google umieszczą go na wysokich pozycjach – w końcu będzie dobrze odpowiadał na zapytania użytkowników. To u Ciebie znajdą to, czego szukają.
W kontekście SEO kluczowe są także elementy user experience. Należy dbać o to, aby uzyskać jak najmniejszy wskaźnik odrzuceń oraz jak najdłuższą ilość czasu spędzonego na stronie. Gdy dasz odbiorcy najważniejsze informacje na samym wstępie, istnieje mniejsze ryzyko, że od razu kliknie “wstecz”. W końcu, jeśli nie zobaczy od razu tego, czego chce, raczej będzie szukał dalej. Zasada odwróconej piramidy może więc pomóc Ci zmniejszyć współczynnik odrzuceń. Gdy będziesz dobrze dawkował informacje, odbiorca będzie zagłębiać się w artykuł, spędzając tym samym dłuższą ilość czasu na stronie.
Czy oprawa graficzna strony ma znaczenie przy zasadzie odwróconej piramidy?
Twój czytelnik, wchodząc na przygotowany przez Ciebie artykuł, może spotkać się tak naprawdę z dwoma “pierwszymi wrażeniami”. Jednym z nich jest pierwsze zdanie tekstu, drugim oprawa graficzna strony.
Powiedzmy sobie szczerze, wygląd ma w tych czasach ogromne znaczenie. Gdy użytkownik wejdzie na Twój portal po raz pierwszy, w mgnieniu oka wyrobi sobie o nim zdanie. Na podstawie grafiki określi, czy ma do czynienia z profesjonalnym serwisem budzącym zaufanie. Jeśli nie, raczej go upuści i poszuka czegoś lepszego z jego punktu widzenia. Zadbaj więc o nowoczesny wygląd swojej strony dopracowany pod każdym możliwym względem.
Jeśli w artykule umieszczasz grafiki, wykresy czy infografiki, które zawierają te najistotniejsze informacje, przenieś je do góry. Wtedy wzmocnisz swój przekaz i będziesz mieć pewność, że użytkownikowi nie umknęły te najistotniejsze treści.
Wtedy, aby dowiedzieć się, gdzie znana aktorka spędza tegoroczne wakacje, musimy przecież przebrnąć przez jej całą biografię, najsłynniejsze role, zarobki itd., by na samym końcu otrzymać informację, że ta wybiera się nad polskie morze. Taki urok tego typu portali. Ty jednak tego unikaj, a z pewnością Twoje teksty będą czytane z ogromną przyjemnością. Powodzenia!